29 de gener del 2018

CCOO denuncia que el MIR educatiu suposaria més precarietat i rotació als centres

Recorda que l'accés a la funció pública docent ja contempla un període de pràctiques


L'anunci d'un MIR educatiu per part del Ministre d'Educació, Cultura i Esport sense cap tipus de proposta en ferma suposa un acte de propaganda política, a més de desconeixement del procediment d'accés a la docència no universitària.

El ministre mostra un gran desconeixement de l'accés a la funció pública docent. 


La Federació d'Ensenyament CCOO considera que les manifestacions del ministre d'Educació, Cultura i Esport (MECD), Iñigo Méndez de Vigo, entorn de l'accés a la funció pública docent i la seva modificació per un sistema de pràctiques similar al de l'àmbit sanitari, s'emmarca en una política educativa fonamentada en declaracions formals, sense contingut real ni suport de la comunitat educativa.

El Ministre, amb aquestes declaracions, qüestiona les actituds i aptituds de tot el personal docent de l'escola pública i torna a situar-ho al centre de les crítiques. A més, mostra un gran desconeixement de l'accés a la funció pública docent, ja que el model actual ja contempla un període de pràctiques una vegada superat el concurs-oposició.

CCOO valora la proposta de dos anys de pràctiques com una mostra més de la intenció del Govern de precaritzar al professorat introduint la figura de docent en pràctiques. Darrere d'aquesta iniciativa s'amaguen més temporalitat i menys salaris per al personal docent i més rotació als centres. Així mateix, jutja de poc seriós i rigorós fer propostes d'accés aïllades d'un debat i negociació de l'Estatut docent, així com de la formació inicial del professorat.

CCOO defensarà un sistema de selecció que permeti demostrar, a més dels coneixements –ja acreditats per la titulació requerida–, les competències necessàries per dur a terme la tasca educativa. No es tracta de posar més dificultats en la selecció, ni fer més difícil l'oposició, sinó de fer-la més eficaç per seleccionar bones candidates i candidats de cara a la labor educativa que hauran de desenvolupar.

Para CCOO, el sistema d'ingrés a la funció pública docent ha d'ajustar-se al model d'un concurs-oposició basat en els següents principis bàsics:

Les capacitats didàctiques i pedagògiques de les persones aspirants seran la base del procés selectiu. Entre aquestes capacitats han d'incloure's el treball en equip, l'empatia amb l'alumnat, l'organització de l'aula, la planificació i l'aplicació de bones pràctiques. Els instruments per avaluar els coneixements de la matèria a ensenyar han de permetre valorar, fonamentalment, la capacitat d'estructuració i elaboració, al mateix temps que proporcionen informació sobre l'actualització de l'opositor. La experiència docent ha de ser reconeguda, com ocorre en tots els àmbits del món laboral, garantint l'equilibri necessari per possibilitar l'accés als candidats que no tinguin experiència docent prèvia. La fase de pràctica docent ha de cobrar major pes i no ser un mer tràmit administratiu del procés de selecció. En aquesta fase s'hauria de valorar el grau d'implicació i compromís per assegurar el dret de tot l'alumnat a una educació de qualitat i la capacitat per gestionar ambients d'aula complexos i multiculturals i dirigir a l'alumnat cap a un aprenentatge comprensiu i sòlid.

Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada