Senyor/a director/a,
Us envio una circular sobre
els canvis que l’aplicació de la Llei 5/2012 ha generat en diferents
procediments que tramitem en aquest Servei de Personal: estadis, compactacions
i retribucions en cas de superar els tres mesos de llicència de malaltia o
incapacitat temporal.
La regulació dels estadis
ha tingut una amplia difusió però la part que regula la data d’inici dels
efectes econòmics i administratius genera consultes. També és conegut el canvi
retributiu de la compactació del 100% al 80% o 60% però no tant la
regularització del 20% o 40% que s’aplicarà, entre altres motius perquè manca
encara la publicació d’un Decret. Les retribucions a partir de l’entrada en 4t
mes d’una llicència de malaltia o incapacitat temporal serà probablement la
modificació menys coneguda. Atès que el coneixement d’aquestes mesures és molt
desigual entre el col·lectiu docent comentaré les tres mesures i, especialment,
la tercera que s’aplicarà per primera vegada ja en aquesta nòmina a aquells
docents que superin els tres mesos de llicència de malaltia o incapacitat
temporal.
Canvis
en aplicació de la Llei de mesures fiscals, financeres i administratives
Normativa
Llei 5/2012, de 20 de març,
de mesures fiscals, financeres i administratives i de creació de l’impost sobre
les estades en establiments turístics (DOGC núm. 6094, de 23 de març).
Acord GOV/29/2012, de 27 de
març, d’aplicació de mesures excepcionals en matèria de personal docent no
universitari dependent de la Generalitat de Catalunya durant el període
2012-2015 (DOGC núm. 6099, de
30 de març)
Llei 26/2009, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l’Estat per a
l’any 2010.
1. Reconeixement d’estadis de promoció docent
El punt 4 de l’Acord
GOV/29/2012, de 27 de març, ha establert unes noves condicions i criteris per
al reconeixement dels estadis de promoció docent.
Les novetats més importants que introdueix aquest Acord són:
Període mínim de permanència: 9 anys per al primer estadi i
6 anys per als següents fins al 5è.
Estructura dels estadis docents. Crèdits necessaris:
- Per al primer
estadi: 9 crèdits corresponents a serveis prestats i 1 crèdit per altres mèrits
docents diferents dels serveis prestats.
- Per a la resta
d’estadis fins al 5è: 6 crèdits corresponents a serveis prestats i 4 crèdits
per altres mèrits docents diferents dels serveis prestats.
Efectes del reconeixement:
La promoció d’un
estadi a un altre s’assolirà el mateix dia en què s’hagi completat el nombre
mínim exigible de crèdits de promoció docent i els efectes econòmics seran
reconeguts al mes següent a aquell en què es va assolir l’estadi. Si la
sol·licitud de reconeixement de l’estadi és posterior a la data d’assoliment,
la nova data de reconeixement de l’estadi serà la de la sol·licitud i els
efectes econòmics seran reconeguts al mes següent de la presentació de la
sol·licitud.
Mèrits docents:
Ja no hi ha un mínim
de crèdits per formació permanent. Els crèdits per mèrits docents han d’estar
repartits equilibradament durant el període temporal. Els crèdits s’obtindran
pel desenvolupament d’activitats en els àmbits que s’especifiquen en l’apartat
4.2 de l’Acord i que són:
- Implicació en el
millorament dels resultats del centre (apartat 4.2.1).
- Desenvolupament de
funcions d’especial responsabilitat o representativitat (apartat 4.2.2).
- Formació permanent
i acadèmica (apartat 4.2.3).
- Participació en
activitats complementàries, colònies i plans d’entorn i creació de materials
educatius digitals (apartat 4.2.4).
Entrada en vigor i calendari d’aplicació de les
modificacions:
Les modificacions entren en vigor el 31 de març de 2012,
l’endemà de la publicació de l’Acord al DOGC , tal com s’estableix a l’apartat
4.3 de l’Acord.
A partir d’aquesta data tots els reconeixements del primer
estadi de promoció requereixen 9 anys de serveis prestats i un crèdit de mèrits
docents.
Entre els anys 2012 i
2013, el nombre de crèdits per mèrits docents corresponents als estadis segon a
cinquè s’incrementarà gradualment cada any de la manera següent:
Any 2012: 6 crèdits
de serveis + 3 crèdits de mèrits
Any 2013: 6 crèdits
de serveis + 4 crèdits de mèrits
Comentem els efectes del reconeixement
Les sol·licituds
(determinen la data del reconeixement i possibles endarreriments) presentades
amb posterioritat a l’entrada en vigor de l’acord, malgrat la data d’assoliment
sigui abans de l’entrada en vigor de l’Acord se’ls aplicarà la nova normativa
i, si la petició és el primer estadi caldrà acreditar 9 crèdits en lloc dels 6
de l’antiga normativa.
És modifica el càlcul
d’endarreriments. No s’abonaran endarreriments, com fins ara, 4 anys endarrere
a partir de la data de sol·licitud. Posem exemples:
***Sol·licitud del
primer estadi
Data de la
sol·licitud: 28 de març de 2012 (no està en vigor l’Acord)
Data d’assoliment del
primer estadi: 20 de març de 2012 (anterior a l’Acord)
La data d’assoliment
en data 20 de març de 2012 és amb 6 crèdits d’acord amb la normativa antiga.
Data de la
sol·licitud: 2 d’abril de 2012 (en vigor l’Acord des del 31 de març)
Data d’assoliment del
primer estadi: 20 de març de 2012 (anterior a l’Acord)
Atès que la
sol·licitud determina efectes i ha estat presentada en data 2 d’abril, ja en
vigor l’Acord, la data d’assoliment serà el dia 20 de març de 2015 perquè ha
d’acreditar 9 crèdits en lloc de 6 .
***Altres supòsits
- Primer
Afecta als docents
que han presentat la sol·licitud de reconeixement d’estadis, malgrat reunir els
requisits, en una data posterior a la data d’assoliment
Data de la
sol·licitud: 2 de març de 2012 (no està en vigor l’Acord)
Data d’assoliment del
primer estadi: 20 de març de 2007(anterior a l’Acord)
En aquest supòsit, i
partint de la base que té tots els requisits, la data de reconeixement seria 20
de març de 2007 i amb dret a l’abonament d’endarreriments des del 2 de març de
2008 (4 anys endarrere a partir de la sol·licitud: 2 de març de 2012).
- Segon
Data de la
sol·licitud: 2 d’abril de 2012 (està en vigor l’Acord)
Data d’assoliment del
primer estadi: 20 de març de 2007 (anterior a l’Acord)
Punt 4.1.2 de l’Acord:
“Si la sol·licitud del reconeixement de
l’estadi és posterior a la data d’assoliment la data de reconeixement de
l’estadi serà la de la sol·licitud i els efectes econòmics seran reconeguts al
mes següent a aquell en què es va assolir l’estadi”
Per tant, la nova
data d’assoliment serà el 2 d’abril de 2012 en lloc del 20 de març de 2007 i,
amb efectes econòmics del dia 1 de maig de 2012. Si el Servei de Personal
Docent ens endarrerim i abonem l’estadi en la nòmina d’agost, lògicament en
aquest supòsit sí que genera endarreriments (l’import dels mesos de maig, juny
i juliol).
Model de sol·licitud:
El model per
sol·licitar els estadis de promoció docent ja ha estat modificat i es troba
disponible a la pàgina web del Departament d’Ensenyament. No obstant, s’adjunta
un pdf del nou model de sol·licitud.
2. Compactació de la reducció de jornada
En
aplicació de la Llei 5/2012, del 20 de març, ja no és possible compactar la
reducció de jornada per cura de fill amb el dret a percebre el 100% de les
retribucions.
Està
en tràmit un nou Decret de jornada i horaris de treball del personal funcionari
al servei de l’Administració de la Generalitat que preveu la compactació del
primer any de la reducció de jornada d’un terç o de la meitat amb el dret a
percebre el 80% i el 60% de les retribucions respectivament.
La
Direcció General de la Funció Pública ens ha comunicat que en la Mesa General
de Negociació de l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya del
passat dia 30 de març, es va acordar la possibilitat de gaudir de manera
compactada del primer any de la reducció de jornada per guarda legal d’un fill
o una filla menor de sis anys prevista a l’article 26.a) de la Llei 8/2006, de
conciliació, des del moment d’entrada en vigor de la Llei 5/2012 i que està en
tramitació la proposta d’Acord de Govern de ratificació d’aquest Acord
sindical, per la qual cosa, en aquests moments des del Departament
d’Ensenyament es pot interpretar que ja s’està en situació de poder atorgar la
compactació del primer any de la reducció esmentada a continuació del permís de
maternitat o de la setzena setmana posterior al part, l’adopció o l’acolliment,
sempre i quan es reuneixin els requisits per al seu atorgament.
En
conseqüència, mentre no es publica l’Acord de Govern esmentat i no rebem les
instruccions corresponents de la Direcció General de la Funció Pública, cal
entendre que la resta de les condicions de la compactació continuen vigents,
llevat que siguin incompatibles:
§
Quan
després de la compactació de la reducció de jornada per cura de fill es
compacti el permís de lactància, aquest es calcularà com fins ara: 3 dies amb
el 100% de les retribucions. En el cas de compactacions de reducció de jornada
per cura de fill de 1/2 jornada no hi ha permís per lactància.
§
El
gaudiment de la compactació comportarà el retorn de retribucions quan a
continuació la persona interessada sol·liciti una excedència o qualsevol permís
no retribuït.
§
Quan
a continuació de la compactació, la persona interessada opti per gaudir de la
reducció per cura de fill amb el 80% o el 60% de les retribucions, aquesta
reducció tindrà com a data límit la que correspon als 5 anys i 4 mesos, o 5
anys i 6 mesos, del/de la fill/a.
La majoria de les
consultes realitzades són relatives a la regularització econòmica i, en aquest
moment tot el procediment resta pendent a la publicació del Decret. Per tant, manifestaré una reflexió
personal, però només el futur Decret que es publiqui serà el que determinarà el
procediment que caldrà aplicar.
Qui
decideix compactar la reducció de jornada en 122 dies (4 mesos) o 183 dies (6
mesos) amb el 80% o 60% de la retribució gaudeix de tot el temps corresponent a
12 mesos en 4 o 6 mesos però la deducció econòmica aplicada correspon únicament
a l’import de 4 o 6 mesos, respectivament. En canvi, qui opta per gaudir del
permís al llarg de 12 mesos, quan finalitza el permís no li resta cap deducció
pendent perquè s’ha aplicat, mes a mes, el 20% o 40 % en la nòmina.
Això
no era important quan la retribució era al 100% perquè es compensava reduint la
durada total dels 6 anys del permís: 5 anys i 4 mesos per les reduccions d’1/3
(- 8 mesos) o 5 anys i 6 mesos per les reduccions d’1/2 (-6 mesos). Ara cal
combinar el límit en el temps amb una regularització econòmica.
Com és pot regularitzar?
És complicat davant un ventall variat de possibilitats, un cop finalitzada la
compactació. Continuarà la vinculació o causarà baixa? Si continua la
vinculació, a jornada completa o reduïda?
Si després de la
reducció el/la funcionari/ària continua en actiu i en jornada completa, una
opció per compensar seria durant 8 o 6 mesos prestar serveis a jornada completa
però percebre les retribucions corresponents a un 80% o un 60% però si l’opció
és continuar amb la reducció, quan apliquem la regularització? Si exhaureix tot
el període, al cap de 5 anys i 4/6 mesos? mitjançant una carta de pagament?
Si el/la
funcionari/ària demana, per exemple, una excedència per fill o per qualsevol
altre motiu no presta serveis o no els presta de forma continuada, l’única
opció, en principi, serà rescabalar l’import mitjançant una carta de pagament.
Atès els temps de dificultats econòmiques aquesta opció és més difícil perquè
ha de retornar en un sol pagament l’import total, en oposició a la primera
opció que ho seria en 8 o 6 mesos, en funció de la reducció sol·licitada. El/La
funcionari/ària que decideixi fer ús de la compactació, malgrat que encara no
tenim regulació, un concepte ha de tenir clar: haurà de retornar l’import
econòmic corresponent al període gaudit i no descomptat. El Decret, al marge de
regular que caldrà retornar els havers, determinarà diferents alternatives en
funció de les diverses situacions possibles i, una possibilitat serà la via
d’una carta de pagament per l’import total.
Insisteixo que és una
mera reflexió personal sense cap més valor que intentar orientar a les docents
que demanen una resposta que, en aquest moment no podem donar fins que el nou
Decret ens ho aclareixi quan sigui publicat.
S’adjunta el nou
model de sol·licitud de reducció de jornada que el Departament ha penjat a la
web, el qual s’adapta a la normativa que tenim ara.
Hem tingut alguna
reclamació de docents que no han rebut la resolució de l’autorització d’inici
de la compactació i que ha estat motivat per tot aquests canvis normatius.
Aquesta setmana ja hem començat a tramitar-les i en els propers dies restarà
regularitzat.
3. Retribucions a partir de l’entrada en 4t mes
d’una llicència de malaltia o incapacitat temporal
Normativa
Llei 26/2009, de 23 de desembre, disposició addicional
sisena: ”Extensió del disposat a l’article 21 de la
Llei sobre Seguretat Social dels Funcionaris Civils de l'Estat a la resta de
funcionaris de l’Estat
Sense perjudici de la integració
en el règim general de la Seguretat Social del règim especial dels funcionaris
de l'Administració Local i de la integració en l’esmenta’t règim dels
funcionaris de l'Administració General de l'Estat i de les Administracions
Autonòmiques en els casos en els quals així procedeixi, tots els funcionaris
integrats en el règim general de la Seguretat Social, sigui cual sigui
l'administració en la qual deixen els seus serveis, quan es trobin en la
situació d’incapacitat temporal, durant els tres primers mesos, tindran la
mateixa protecció en l'esmentada situació que la prevista per als funcionaris
civils de l'Estat a l’article 21.1.a) del text refós de la Llei sobre
Seguretat Social dels Funcionaris Civils de l'Estat aprovat per Reial Decret
Legislatiu 4/2000, de 23 de juny.
El disposat en el paràgraf
anterior tindrà vigència indefinida i remuntarà els seus efectes a la data
d’entrada en vigor de la disposició derogatòria primera de la Llei 2/2008, de
23 de desembre, de Pressuposts Generals de l'Estat per a l’any 2009. “
Llei 5/2012,
de 20 de març, disposició sisena:
“Suspensió
de les millores directes de la prestació econòmica d’incapacitat temporal i dels sistemes de premis per vinculació o antiguitat
1.
A partir de l’entrada en vigor d’aquesta llei
se suspenen els acords i pactes sindicals relatius al reconeixement de millores
econòmiques directes destinades a completar la prestació per incapacitat temporal
per contingències comunes del règim de previsió social aplicable. El que
estableix aquest apartat s’aplica sens perjudici del que estableix la
disposició addicional sisena de la Llei
de l’Estat 26/2009, del 23 de desembre, de pressupostos generals de l’Estat per
a l’any 2010.
Esdevenen
inaplicables, amb els mateixos efectes, les condicions regulades pels convenis
col·lectius amb relació a la millora directa de les prestacions a què fa
referència el paràgraf anterior. Els òrgans de negociació de l’àmbit respectiu
poden acordar, com a màxim i en concepte de millora directa, la percepció de
la totalitat de retribucions durant els tres primers mesos en què el
treballador romangui en situació d’incapacitat temporal”
En
aplicació de la normativa que he detallat, al personal docent s’aplicarà les
següents modificacions en la nòmina d’abril-2012.
a) Personal acollit al règim de MUFACE
Si
es tracta d’una llicència per malaltia
comuna o accident no laboral i el perceptor està en el 4t. mes de baixa,
s’aplicarà la següent modificació:
- no es paga el
concepte de complement de diferència IT MUFACE (C150)
- no es paga el
concepte de casa habitació (C014)
Aquests
canvis tindran efectes a partir de la data d’entrada en vigor de la llei: 1 d’abril de 2012, encara que la data
del 4t. mes de la llicència sigui anterior a aquesta data.
D’altra
banda, el personal que tingui una llicència de MUFACE a partir de la data de
baixa del 4t. mes de la incidència, se li descomptarà del concepte de complement addicional específic (C085)
els dies que el perceptor ha estat de baixa i no ha cobrat retribucions
complementàries: es descompten els dies de la baixa a partir del 4t. mes.
Aquest càlcul afectarà a l’import total de la paga extra.
b) Personal acollit al règim general de la Seguretat
Social
En
el moment en que la incidència entri en el 4t. mes, no es pagarà cap concepte retributiu associat a la relació contractual
del treballador mentre duri la baixa.
Només s’abonarà el
nou concepte: Subsidi per IT (C411)
L’import
d’aquest concepte serà el 75% de la base
reguladora diària de contingències comuns, informada en la incidència i per
fer el pagament es tindrà en compte els dies naturals de mes.
Els
dies que el perceptor es troba de baixa a partir del 4t. mes d’IT i mentre duri
la baixa es descomptaran del pagament de la paga extra. Aquesta reducció afecta
tan al concepte de paga extra (C03) com al concepte de
complement addicional específic (C085).
No es pagarà cap endarreriment en el període a partir del 4t. mes i mentre duri la baixa.
Pels
perceptors amb baixa de més de 12 mesos, el subsidi per IT (C411) no es pagarà
per la nòmina, perquè en aquesta situació passa a cobrar per l’INSS. Tampoc es
pagarà el concepte de complement per diferència (C410).
Aquests
requisits s’aplicaran a totes les IT a partir de l’entrada en vigor de la llei:
1 d’abril de 2012, encara que la data del 4t. mes de l’IT o la data de
resolució del INSS sigui anterior a aquesta data.
Baixes per Accident Laborat (AL)
Tant
pel règim de MUFACE com pel de Seguretat Social, el personal que es troba de
baixa per accident laboral, continua amb les mateixes prerrogatives que
regeixen fins ara i, per tant, no li afecta en res el que s’indica a l’apartat
anterior sobre “baixes per malaltia IT”.
Aquesta
mesura és important que sigui coneguda abans de fer-se efectiva en la nòmina
d’abril-2012. Segurament el proper dia 30 d’abril s’abonarà la nòmina i us
demano que informeu, si es possible abans al personal docent amb més tres mesos
de baixa en data 1 d’abril del centre que dirigiu. Des del Servei de Personal
Docent també enviarem un mail als docents que no presten serveis per baixa de
malaltia, indiferentment si estan o no en 4t mes.
No
caldria però us comento que aquesta modificació en la nòmina s’aplica, a més
dels docents, també a la resta dels col·lectius que presten serveis dins de la
Generalitat de Catalunya.
Per
acabar, us comunico que és previst aplicar també a la nòmina d'abril de 2012
les retencions d'havers dels docents adscrits a centres i serveis educatius que
han exercit el dret de vaga el dia 29.3.2012 i les direccions han finalitzat el
procediment corresponent.
Atentament,