29 de novembre del 2011

Irene Rigau i Botín


Carlos Jiménez Villarejo

Aparentment, sembla que no tinguin res en comú. Doncs sí i molt. Ana Patricia Botín presideix una Fundació anomenada "Empieza por educar" (ExE) de la qual són patrons, entre d'altres, la Fundació Marcelino Botín, la Fundació Ramón Areces, la Fundació La Caixa, Uría i Menendez i Deloitte . Els fins d'aquesta Fundació són, entre altres, la de promoure "iniciatives orientades per afavorir la igualtat d'oportunitats entre nens i nenes", "eliminar les desigualtats educatives" i "donar suport al professorat que treballa amb alumnes amb dificultats d'aprenentatge i socialment amb risc d'exclusió ". Per assolir aquests lloables finalitats tenen, entre els seus patrons, a les següents significades persones del món empresarial:

-          Sol Daurella. La seva activitat principal és la gestió del negoci familiar de les concessions de Coca-Cola a la Península Ibèrica, Islàndia i alguns països d'Àfrica. És Vice President i Consellera Delegada de Cobega, SA i consellera de concessions de Coca-Cola participades pel grup familiar: Casbega, Norbega, refrigeració, Vifilfell i The Equatorial Bottling Company. És consellera independent del Banc de Sabadell, Ebro Foods i Acciona.

-          Olaf Díaz-Pintado. En l'actualitat és director general de Goldman Sachs a Espanya i responsable de la seva divisió de Banca d'Inversió per a Espanya i Portugal. Ha ocupat diferents àrees de responsabilitat internacional en Goldman Sachs des de la seva incorporació a la signatura a l'any 1999. Per si algú no ho recorda, Golmam Sachs és una de les principals responsables de la crisi de Wall Street el 2008.

-          Felip Morenés.Desde Juny de 2008 treballa a l'oficina d'UBS a Londres, en l'àrea de Banca d'Inversió. Banc que ha estat sotmès a un procés penal als EUA per un gravíssim frau fiscal.

-          Francesc Santacana. Ha estat director del Servei d'Estudis Econòmics del Centre d'Estudis i assessorament metal · lúrgic. Forma part de nombrosos patronats i institucions com la Fundació Cercle d'Economia (és el secretari), el Centre Iberoamericà de Desenvolupament Estratègic Urbà (CIDEU, del qual va ser el seu secretari general i fundador), el Consorci Hospitalari de Catalunya. (Article al blog del Col·legi d'Economistes "Dependents o emprenedors")

-          Carlos Trascasa. És director de McKinsey & Company i co-lidera la pràctica de Serveis Financers a Europa. Amb més de 25 anys d'experiència acumulada en Serveis Financers, ha treballat per a les grans institucions financeres dels 5 continents.

Doncs bé, el Departament d'Ensenyament de la Generalitat que dirigeix ​​Irene Rigau, del Govern de CiU, tot i el dèficit econòmic i els greus problemes que pateix el nostre sistema escolar i educatiu, acaba de trobar una via de solució a aquests problemes. Que, per descomptat, no consisteix a millorar i incrementar als professionals públics de l'ensenyament. Tot el contrari. Paral·lelament al procés privatitzador de la sanitat pública, ha recorregut a aquesta Fundació per a l'assoliment dels objectius descrits, com si el sistema públic manqués de professionals capaços de aconseguir-los.

Per això, han acordat desenvolupar el Programa “Escola per l'Èxit” (ExE) en un nombre limitat de centres d'ESO. Amb aquesta finalitat, la participació de la Fundació consistirà a dotar a aquests centres "d'un recurs addicional, consistent en dos professionals a temps complet durant dos cursos per donar suport a l'equip docent" com "complement de l'atenció educativa als alumnes". Com a conseqüència d'aquest projecte, "cada centre participarà en el programa ExE, elaborant un pla de treball conjuntament amb la Fundació, per ajustar el programa a les necessitats i context específic del centre" per tal de concretar les matèries, nivells i grups en els que es durà a terme "la intervenció "(¿).

Consultades expertes en pedagogia, entenen que el Programa que va aplicar per la Sra Rigau en els centres escolars ignora que els alumnes d'ESO el que necessiten són mestres i pedagogs ben formats en docència, amb la finalitat d'educar per a ser persones, no per l'èxit, sobretot concebut per una Fundació creada des del poder econòmic i regida per empresaris absolutament aliens a la funció educadora. En tot cas, diuen les expertes, els alumnes amb retard escolar han de ser ajudats per mestres de suport, pedagogs terapeutes i psicòlegs educatius, especialistes dels que ja disposa el sistema, sense que sigui necessari acudir al Grup Botín per trobar-los.

La decisió de la Sra Rigau, a més de menysprear el sistema públic d'ensenyament i els seus recursos, és profundament injust amb la comunitat escolar i afavoreix obertament, com està passant en altres àmbits, la penetració dels interessos privats en l'esfera pública.

Carlos Jiménez Villarejo


Temes relacionats

  1. CCOO demana que la Secretària General del Departament d'Ensenyament ofereixi als representants del professorat i als centres una informació clara i completa de què és aquest programa, si és cert que s'han seleccionat alguns centres per al seu desenvolupament, qui ha pres aquestes decisions, per quines tasques i activitats en els centres, com es plantegen regular la seva activitat i qui ha triat i per quin procediment a la Fundació esmentada (+)
  2. Primer es retallen els serveis públics, i a continuació es volen tapar forats amb convenis amb Fundacions
  3. TOT sobre la Fundació, els convenis a Madrid i a Catalunya...

Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada