26 d’octubre del 2011

El Departament en contra de les decisions organitzatives dels centres


 


·        CCOO considera que el Departament ha fet una gestió inacceptable de la implantació del SEP.

·        CCOO exigeix respecte al treball dels equips docents i de les direccions, ja que s’ajusten als diferents models que les Orientacions disposen i a la legislació vigent.
La Mesa Sectorial del personal docent no universitari del passat 20 d’octubre va tractar, a petició sindical, el tema del suport educatiu personalitzat (SEP). Us en fem un resum.



La intervenció inicial de l’Administració no va anar en la línia d’aclarir ni valorar la situació dels centres que han optat per introduir el SEP dins les 25 hores lectives de l’alumnat, ni tampoc la de reconèixer la desorientació i la confusió que s’ha creat als centres i a la pròpia inspecció a causa de les seves diferents indicacions per organitzar-lo, ni tampoc la d’admetre clarament que volen imposar l’organització el SEP fora de l’horari lectiu, menystenint l’autonomia dels centres i el seu dret a organitzar el servei d’acord amb el seu model pedagògic, les seves necessitats i els seus recursos.


Lluny d’això, la seva intervenció va ser una classe magistral als presents sobre l’atenció a la diversitat que argumentava les bondats científiques i pedagògiques d’aquest model per als alumnes dels centres públics, i no per la resta de centres del Sistema Educatiu de Catalunya.
Òbviament, CCOO va recordar al Departament que la Mesa Sectorial no serveix per “fer-nos classe” als sindicats, sinó per negociar tots aquells elements que tenen o poden tenir un impacte en les condicions de treball del professorat que representem.

 
En aquest sentit, CCOO:
  •  Va exigir que el Departament aclarís la forma en què s’actuarà en els centres que mantenen els SEP dins l’horari lectiu (cosa que no va fer en cap moment, tot i la insistència per part nostra).
  • Va exigir respectar les decisions organitzatives dels centres pel que fa a l’organització del SEP en virtut de la seva autonomia i de les pròpies Orientacions.
  • Va demanar que no s’apliqués cap tipus de sanció als centres que havien decidit una organització diferent a la que ara està imposant el Departament.
  • Va denunciar la pressió que des d’alguns SSTT i inspectors s’estava exercint sobre els centres i els equips directius per tal que canviessin l’organització del servei.

La resposta de l’administració no va anar molt més enllà del compromís d’aclarir la naturalesa de les intervencions que s’havien fet des de la inspecció i ens va permetre constatar el que des de fa mesos CCOO ve denunciant en solitari. El tema del SEP, no és una qüestió pedagògica, sinó una forma de justificar una situació creada a partir de dues decisions polítiques que es van prendre fa més de 6 mesos: la supressió dels recursos pel reforç universal de la 6a, únicament als centres de titularitat pública (atemptant així greument contra l'equitat del Sistema Educatiu de Catalunya) i l'increment, sense acord sindical, d'una hora lectiva més de tot el professorat (empitjorant així les nostres condicions laborals). Aquestes dues mesures són les que provoquen la major part d’amortitzacions dels llocs de treball que s’han fet a les plantilles dels centres públics.

Aquestes dues mesures creaven un excedent de professorat al voltant d’unes 5.500 persones. D’aquestes, 3.000 han estat necessàries (i insuficients) per fer front a l'increment de més de 21.000 nous alumnes al nostre sistema educatiu i per cobrir part de les jubilacions. Part de les 2.500 restants s’han emprat per mantenir la sisena en un seguit de centres i per realitzar el SEP. Com a conseqüència, més del 60% de centres tenen enguany una plantilla inferior a la del passat curs, i a més s’està donant un increment significatiu de les ràtios. CCOO denunciem que aquest professorat queda “en reserva” per fer front a l'increment d’alumnat que es preveu pel curs vinent, curs en què les plantilles restaran de nou reduïdes o congelades, en part, per l'amortització de jubilacions, com ja ha passat aquest curs.

CCOO entén que per poder justificar aquest professorat que es manté i que està lligat directament als fons del Projecte PROA de lluita contra el fracàs escolar, el Departament fa aquestes orientacions sobre el SEP. CCOO manté que les orientacions del Departament permetien un plantejament totalment obert pel que fa a les diverses possibilitats d'organització del SEP i que ha estat després, pels motius que assenyalem, quan les directrius del Departament s'han tancat en l'obligatorietat de fer una part del reforç fora l'horari lectiu forçant i coaccionant els centres a refer els horaris i la planificació de les seves tasques, actitud que CCOO considera del tot inacceptable.

Com a conseqüència del temps emprat en el debat sobre l’acta de la Mesa del 29 de juny, on CCOO va manifestar el total desacord amb el contingut que no reflexa les respostes de la Directora General, Sra. Alba Espot, a les nostres preguntes. I després de la lliçó magistral sobre les justificacions pedagògiques per part de la Directora General no és va poder passar del segon punt de l’ordre del dia, que s’abordaran en propera convocatòria.


Resum de la Mesa Sectorial en format pdf (+) 


El conflicte del Suport Educatiu Personalitzat (SEP)

Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada