30 de setembre del 2011

El conflicte del Suport Educatiu Personalitzat


El Departament està obligant a canviar els horaris amb el curs començat

El Departament havia garantit respectar les decisions organitzatives dels centres pel que fa a l’organització del SEP.

El Departament d’Ensenyament està fent una gestió inacceptable de la implantació del nou Suport Educatiu Personalitzat (SEP). La retirada de la sisena hora i la seva substitució en la majoria de centres pel SEP s’ha fet precipitadament i a través de fins a 5 instruccions contradictòries. En aquest moment la inspecció està passant pels centres obligant a què una part del SEP es realitzi obligatòriament en horari postlectiu, tot i que, almenys fins a finals de juny, les seves pròpies orientacions tan escrites com verbals autoritzaven altres modalitats.

Els sindicats vam demanar i obtenir garanties de respecte a les diferents opcions que van fer els centres.
Els sindicats de la Mesa Sectorial d’Ensenyament, en vista de les contradiccions escrites, i les diferents interpretacions orals que s’estaven fent en diferents Serveis Territorials, vam demanar una reunió extraordinària de la Mesa amb la directora general de primària. Uns dels objectius va ser solucionar el conflicte del SEP, creat per unes “orientacions” que van desorientar totalment als docents, equips directius i Inspecció. Aquesta reunió es va produir el dia 29 de juny. Vam demanar explicacions i vam exigir que es respectessin les opcions que s’havien donat als centres, i que aquells centres que volguessin programar tot el reforç dins l’horari lectiu ho poguessin fer. La Directora General va garantir que en aquest curs, el Departament permetria qualsevol combinació entre les dues modalitats, incloent-hi que tot el reforç s’impartís en horari lectiu i amb la presència de més d’un mestre a l’aula ordinària.

L’ ACTA que no arriba
CCOO continua exigint l’Acta de la Mesa sectorial del 29 de juny, A aquesta han de constar les garanties que la Directora General va donar de respectar les decisions dels centres ja que es tractaven d’orientacions, les quals a més a més possibiliten diferents models organitzatius.

CCOO dóna suport als centres
La inspecció educativa està passant pels centres que han optat per programar tot el reforç dins l’horari lectiu i els requereix, fins i tot per escrit, que hores d’ara canviïn la seva organització i tots els horaris del centre, perquè un percentatge del reforç es faci en horari postlectiu.
CCOO considera que el Departament ha fet una gestió inacceptable de la implantació d’aquest nou recurs, i que ha de respectar la decisió dels centres. Fer-los canviar ara suposa una falta de respecte al treball dels equips docents i directius, i fer-los doblar la feina.
CCOO es posa a disposició dels centres per recolzar la seva posició i treballar conjuntament.

El Departament ha abandonat l’escola inclusiva?

La comprensivitat a l’ensenyament obligatori és un precepte que ha guiat l’acció educativa a Espanya des de la LOGSE, i que va evolucionar cap a la inclusivitat a partir de la LOE i la LEC, ambdues vigents.
L’opció del Departament per traslladar a l’horari postlectiu el suport a l’alumnat amb més dificultats, suposa abandonar aquest precepte? Si és així, s’obre un debat que no es pot saldar amb un joc d’orientacions confuses i contradictòries i amb una imposició “de facto” als centres a través de l’ordre de calendari. Si el Departament pensa que cal abandonar la comprensivitat i la inclusió educativa ho ha de dir amb claredat i promoure les modificacions legislatives pertinents, al Parlament i davant el conjunt de la societat. És una opció ideològica tan profunda i de conseqüències tan importants que no es pot fer sense debat públic.


En pocs dies, el Departament redacta fins a 5 instruccions contradictòries

Document de 31 de maig, signat per la directora general de primària: Orientacions per a l’organització dels centres en la gestió dels recursos per al suport escolar personalitzat a l’educació infantil i primària


2) Modalitats d’ús del recurs



Es contemplen dues modalitats bàsiques d’intervenció.

a)     L’ampliació de l’horari d’atenció a l’alumnat amb suport escolar personalitzat per l’alumnat de Primària.


b)    La intervenció de més d’un mestre dins l’aula per afavorir el seguiment de tot l’alumnat.

 
Document: Ordre ENS/102/2011, d’1 de juny, per la qual s’estableix el calendari escolar dels cursos 2011-2012 per als centres educatius no universitaris de Catalunya. DOGC 6-6-2011

4.3 En els centres públics de titularitat del Departament d’Ensenyament es programaran, d’acord amb la dotació de recursos assignada i en horari escolar no lectiu, unes hores de suport personalitzat, per aquells alumnes que ho requereixin i segons els criteris establerts pel Departament.


Document :
Orientacions per a la concreció de l’organització del Suport Escolar personalitzat 

-       Decidir les hores que es dedicaran a cada modalitat atenent a les característiques i necessitats de l’alumnat que rebrà el SEP.

o    Dos mestres a l’aula.

o    Ampliació horària per a l’alumnat de Primària.




“Document definitiu”, del 14 de juny
Orientacions per a l’organització dels centres en la gestió dels recursos per al suport escolar personalitzat a l’educació infantil i primària

Diversos models organitzatius:


a)  L’ampliació de l’horari d’atenció a l’alumnat amb suport escolar personalitzat per a l’alumnat de Primària.


b)  La intervenció de més d’un mestre dins de l’aula per afavorir el seguiment de tot l'alumnat. També el que demanda un reforç.


c)  Combinació dels dos anteriors: La intervenció de més d'un mestre a l'aula i l'ampliació horària. 



Aquestes contradiccions s’aguditzen amb la lectura del Decret d’Autonomia dels Centres Educatius(102/2010), i en concret, les Orientacions sobre l’aplicació del Decret 102/2010 , en el primer curs de la seva vigència, adreçades als centres públics.

1.2 (...) L’autonomia pedagògica regulada en aquest capítol del decret permet un alt grau de flexibilitat en la concreció del currículum i en l’adopció de mesures organitzatives que poden ser d’aplicació immediata. Aquesta flexibilitat pot afectar, entre altres aspectes, organitzacions horàries diferents de les establertes amb caràcter general o variables com l’agrupament de l’alumnat o l’ús del temps.






Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada