8 de setembre del 2011

El Govern de la Generalitat renuncia a treballar per l’èxit escolar


El Govern de la Generalitat renuncia a treballar per l’èxit escolar

EL GOVERN DÓNA MENYS EDUCACIÓ A UNA CATALUNYA QUE EN NECESSITA MÉS.

CCOO realitza una enquesta als centres educatius públics.

CCOO reclama una auditoria als programes educatius en marxa per avaluar la seva amplitud, finançament i resultats.

CCOO convoca el dia 12 de setembre a la defensa de l’escola catalana, per un sistema educatiu que no segregui l’alumnat.

Menys educació

Les partides pressupostàries que es redueixen tenen conseqüències en les persones que treballen a l’educació:

Pèrdua d’ocupació:
  • vetlladors/es, menys contractació, licitació a ofertes més barates amb mala puntuació pedagògica
  • monitoratge, pèrdua de càrrega de treball, modificacions de contractes i acomiadaments
  • ensenyament públic Un 60% dels centres perden plantilla, tot i augmentar el nombre d’alumnes. La pròrroga del pacte d’estabilitat del professorat interí permet evitar una situació similar a la de Madrid o Castilla La Mancha, però hi ha encara personal que va treballar tot el curs passat que no ha obtingut destinació. Reposició al 50% i no substitució de Personal d’Administració i serveis, i personal Tècnic d’Educació Infantil (suport P3).

Pèrdua de condicions laborals:
  • Augment 1 hora lectiva a la pública, que juntament amb la supressió dels reforç de la 6na. hora s'aprofita per amortitzar llocs de treball i reduir plantilles als centres.
  • Es manté la reducció salarial entre el 5% i el 9%, a la pública, al personal de pagament delegat de la concertada, i ara també al personal de pagament directe de les escoles concertades
  • Pèrdua del cobrament del mes de juliol a personal substitut. Pot afectar a més del 50%.

Pèrdua de serveis:
  • Mentre la 6na.  hora es manté a l’escola privada i concertada, a l’escola pública es substitueix aquest suport universal per un suport selectiu a una part de l’alumnat.
  • 0-3, la reducció del finançament de la Generalitat obligarà als ajuntaments a apujar quotes i reduir serveis al conjunt de l’educació.
  • Pèrdua de programes pedagògics: 1x1, 2.0, biblioteques, PROA,anglès. Es limiten, es retarden o es deixen sense recursos.

Parada en la construcció:
  • No hi ha construcció suficient per encabir l’augment de l’alumnat previst (fins al 2021). Persistència de barracons, Increment de ràtios. Sobreutilització dels espais escolar. Condicionament dels programes i organitzacions a la falta d’espai.

Pèrdua d’igualtat:
  • Increment de despesa a les famílies per la supressió de la sisena hora, per la reducció de l’aportació al 0-3, a les escoles de música i arts, per la reducció del pressupost corrent dels centres, per la reducció del suport a les AMPA i activitats extraescolars, reducció de les beques, activitats d’acollida...

Reducció d’educació a ensenyament.


Catalunya NECESSITA MÉS EDUCACIÓ

  • CCOO reclama al Departament d’Educació que es realitzi una auditoria de programes i plans pedagògics a l’educació bàsica i que es presenti al Consell Escolar de Catalunya i a la societat catalana.
  • CCOO reclama inversió prioritària en el tram 0-3, en un marc de millor conciliació de la vida familiar i laboral i per assegurar l’educació primerenca de les criatures. És una necessitat en l’estructura actual del treball i dels horaris socials.
  • CCOO exigeix el creixement i l’adequació de la  Formació Professional que necessitem per sortir de la crisi, i que està pactada en l’Acord Estratègic. Igualment amb la inversió necessària per aconseguir la competència suficient en anglès i altres idiomes estrangers.
  •  CCOO proposa un pacte de forces polítiques i socials per definir el mapa escolar de Catalunya, amb fita 2025, i el pla de construccions per portar-lo a terme. És necessària una aposta per renovar l’arquitectura escolar per al segle XXI.
  •  CCOO  reclama un debat sobre els objectius, les responsabilitats, els temps i les metodologies de l’educació pública en el segle XXI, de manera que es pugui construir un futur sostenible i solidari per a tothom.
  • CCOO defensa l’escola catalana, i promou la mobilització unitària de la societat catalana per defensar el model lingüístic del sistema educatiu a Catalunya.
  •  CCOO exigeix a la Generalitat la negociació d’un acord de recuperació de les condicions laborals, de redefinició de les condicions i requeriments de les professions educatives, que suposi alhora una modernització de la gestió de personal.




VALORACIÓ DE LES ENQUESTES
Amb què ens trobarem el 12-S?



-La Consellera va començar el seu mandat afirmant que , quantitat NO és més qualitat. I que el seu objectiu era lluitar per lèxit escolar i contra l’abandonament de l’escola del 30% de l’alumnat



-I amb què ens trobem els centres el 12-S?



Amb mesures que afecten a la quantitat… però que estem conençuts que no afavoreixen ni l’èxit escolar ni la lluita contra el fracàs escolar. Ens trobem amb mesures que afectaran a la qualitat.:



Retallar despeses dels centres, suprimir aules d'acollida i serveis d’atenció a la diversitat, reduir serveis educatius (per exemple, la formació) i professorat, retallant en vetlladores i TEIS, augmentar alumnes per aula, augmentar hores lectives al professorat, amortitzar jubilacions, retallant en construccions de centres nous, etc.



És aquesta la principal l’estratègia?



Com pensa lluitar per l’èxit escolar amb menys plantilla als centres, amb menys reforços per tothom, amb l’increment de ràtios…?



L'estratègia principal per eliminar el fracàs escolar i augmentar la qualitat educativa és reduir els recursos en educació pública?



"Quan un país redueix la inversió en educació, augmenta la pobresa econòmica i social, ja que no pot assistir a tots amb qualitat i això farà augmentar el fracàs i l'abandonament del sistema."



Si no s’inverteix ARA en educació, es deixa d’invertir en un dels pilars bàsics del futur.



A més, no oblidem que Catalunya es troba al vagó de cua d’Espanya en inversió en educació, i que Espanya és a la cua d’Europa.  I això segur que té a veure, i molt, amb l’èxit escolar: la despesa pública en educació



SOBRE LES DADES



La Conselleria dóna unes dades i unes xifres que no coincideixen amb les que els centres i els docents afectats  ens en donen. I contradiu allò que és fonamental: més del 60% dels centres tenen menys plantilla. I trobem centenars de persones que van treballr el passat curs que enguany no han tingut cap nomenament. No són creïbles i a més no estan contrastades les dades que la Conselleria facilita amb les realitats dels centres.



Però en tot cas no podem estar gens satisfets quan les veiem:

-que faltin docents als centres

-que s’incrementin ls ràtios

-que s’empitjorin les condicions laborals

-que es perdin serveis que rebien la totalitat d’alumnes

-que faltin professionals de suport, vetlladores, TEIS, personal PAS, i altres professionals de l'educació

-que disminueixi la dotació als centres docents

-que s'amortitzin llocs de treball per la supressió de la 6na. hora i per l'increment de la jornada lectiva.



I que totes aquestes mesures afectin a la qualitat educativa i siguin a càrrec d'empitjorar condicions de treball i qualitat educativa.









www.btvnoticies.cat


Premsa:

Els sindicats denuncien que falten 2.000 docents per aquest curs. 3cat24.cat

El 60% dels centres escolars han perdut mestres, segons CCOO. Diari ARA



Notícies anteriors relacionades

Les plantilles dels centres públics es veuran sensiblement reduïdes el proper curs, tal i com CCOO havia denunciat



Orientacions que desorienten...

Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada