Elaborat per la Secretaria de Socioeconomia de CCOO de Catalunya
Document 'Normativa sobre pensions en vigor'
Davant la reforma de pensions que el Govern central va dur a terme de forma unilateral i al marge de la Mesa de pensions i del Pacte de Toledo, la Secretaria de Socioeconomia de CCOO de Catalunya ha elaborat un document amb la normativa en vigor respecte pensions que recull la Llei 27/2011 i el RD-Llei 5/2013. En breu, s'elaborarà una graella comparativa amb les modificacions que s'han dut a terme i una valoració més intensa sobre l'abast de les mesures.
- Feu clic per veure el document 'Normativa sobre pensions en vigor'.
Aquest RD-L 5/2013, a més d’endurir de forma important l’accés a la jubilació anticipada i de
pràcticament fer desaparèixer la figura de la jubilació parcial, lesiona els interessos de
treballadors i treballadores que són expulsats del mercat de treball a una edat tardana, i que
per tant, es troben en una important situació de vulnerabilitat. Així, s’impossibilitarà la
percepció del subsidi per atur de majors de 55 anys a aquelles persones que conviuen en una
unitat familiar que disposa de rendes superiors al 75% del SMI en funció del nombre de
membres. El mes d’agost passat es va limitar de forma important la cobertura d’un subsidi
dissenyat per a possibilitar l’accés a la jubilació de qui ha perdut la feina a la darrera etapa
laboral. Així, es va incrementar dels 52 als 55 anys l’edat per accedir, es va reduir del 125% al
100% de la base de cotització mínima, la cotització vinculada al subsidi, i es va limitar la seva
vigència fins a la primera edat en que pot accedir-se a la jubilació.
Per la seva banda, es possibilita la compatibilitat de la pensió de jubilació amb el treball,
garantint, en tot cas, el 50% de la pensió al marge de la jornada i les activitats laborals dutes a
terme, amb una cotització casi anecdòtica. Aquesta mesura sembla poc indicada amb unes
taxes d’atur desorbitades i amb més de la meitat dels joves que pretenen treballar sense
oportunitats de fer-ho, i pot facilitar la substitució de treballadors amb costos salarials
superiors per jubilats.
Les empreses que acomiaden a treballadors majors de 50 anys es veuran menys penalitzats,
mentre que la Inspecció de Treball investigarà el presumpte frau d’acomiadaments ficticis per
accedir a la jubilació anticipada forçosa o a prestacions per atur
En síntesi, aquesta reforma de pensions és innecessària perquè la Llei 27/2011 ja contenia una reforma profunda per a garantir la viabilitat del sistema de pensions, basada en costos però també en ingressos pel sistema i és injusta perquè es basa en la idea falsa de que les persones que es jubilen anticipadament són insolidàries i abusen del sistema. La realitat és que la jubilació anticipada és possible només per a treballadors i treballadores d’edat avançada (61 o 63 anys), amb llargues carreres de cotització (entre 30 i 33 anys) i que per tant han realitzat un important esforç contributiu i que la pensió està reduïda de per vida, fet que suposa un cost inferior per a la Seguretat Social que el d’una jubilació a edat ordinària. El cost que suposarà en el futur impedir les jubilacions anticipades serà superior al que es produiria en l’actualitat assumint-les, però aquest fet no sembla importar-li a l’Executiu espanyol.