19 de març del 2013

Novetats sobre les pensions, a partir del RD de Rajoy (març 2013)


Elaborat per la Secretaria de Socioeconomia de CCOO de Catalunya

Document 'Normativa sobre pensions en vigor'


FotoDavant la reforma de pensions que el Govern central va dur a terme de forma unilateral i al marge de la Mesa de pensions i del Pacte de Toledo, la Secretaria de Socioeconomia de CCOO de Catalunya ha elaborat un document amb la normativa en vigor respecte pensions que recull la Llei 27/2011 i el RD-Llei 5/2013. En breu, s'elaborarà una graella comparativa amb les modificacions que s'han dut a terme i una valoració més intensa sobre l'abast de les mesures.





Aquest RD-L 5/2013, a més d’endurir de forma important l’accés a la jubilació anticipada i de
pràcticament fer desaparèixer la figura de la jubilació parcial, lesiona els interessos de
treballadors i treballadores que són expulsats del mercat de treball a una edat tardana, i que
per tant, es troben en una important situació de vulnerabilitat. Així, s’impossibilitarà la
percepció del subsidi per atur de majors de 55 anys a aquelles persones que conviuen en una
unitat familiar que disposa de rendes superiors al 75% del SMI en funció del nombre de
membres. El mes d’agost passat es va limitar de forma important la cobertura d’un subsidi
dissenyat per a possibilitar l’accés a la jubilació de qui ha perdut la feina a la darrera etapa
laboral. Així, es va incrementar dels 52 als 55 anys l’edat per accedir, es va reduir del 125% al
100% de la base de cotització mínima, la cotització vinculada al subsidi, i es va limitar la seva
vigència fins a la primera edat en que pot accedir-se a la jubilació.

Per la seva banda, es possibilita la compatibilitat de la pensió de jubilació amb el treball,
garantint, en tot cas, el 50% de la pensió al marge de la jornada i les activitats laborals dutes a
terme, amb una cotització casi anecdòtica. Aquesta mesura sembla poc indicada amb unes
taxes d’atur desorbitades i amb més de la meitat dels joves que pretenen treballar sense
oportunitats de fer-ho, i pot facilitar la substitució de treballadors amb costos salarials
superiors per jubilats.


Les empreses que acomiaden a treballadors majors de 50 anys es veuran menys penalitzats,
mentre que la Inspecció de Treball investigarà el presumpte frau d’acomiadaments ficticis per
accedir a la jubilació anticipada forçosa o a prestacions per atur


En síntesi, aquesta reforma de pensions és innecessària perquè la Llei 27/2011 ja contenia una reforma profunda per a garantir la viabilitat del sistema de pensions, basada en costos però també en ingressos pel sistema i és injusta perquè es basa en la idea falsa de que les persones que es jubilen anticipadament són insolidàries i abusen del sistema. La realitat és que la jubilació anticipada és possible només per a treballadors i treballadores d’edat avançada (61 o 63 anys), amb llargues carreres de cotització (entre 30 i 33 anys) i que per tant han realitzat un important esforç contributiu i que la pensió està reduïda de per vida, fet que suposa un cost inferior per a la Seguretat Social que el d’una jubilació a edat ordinària. El cost que suposarà en el futur impedir les jubilacions anticipades serà superior al que es produiria en l’actualitat assumint-les, però aquest fet no sembla importar-li a l’Executiu espanyol.


Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada