COMUNICAT EN FORMAT PDF (+)
Des de la conselleria s’ha intentat convèncer
la ciutadania que aquesta destralada no afectarà a la qualitat de l’ensenyament
públic. Des de l’inici de curs la
Consellera Rigau ha intentat justificar la brutal retallada disfressant-la de “canvi de model pedagògic”,
un model “eficient” en què fer molt més amb molt menys era possible, un model
que es podia permetre l’acomiadament de milers de professionals i una davallada
espectacular dels recursos per a l‘educació. Ha gosat justificar la seva
política parafrasejant a l’intel•lectual Albert Einstein "Si buscas
resultados diferentes no hagas siempre lo mismo" (El País, “El curso
escolar comenzará con casi 30.000 alumnos más y 3.000 profesores menos”
04/09/12), donant a entendre que l’educació pública “patia” un excés de
recursos mal utilitzats i mal repartits que s’havia de “racionalitzar”.
La Consellera, en el seu intent de justificar
la seva política d’acomiadaments en l’educació, tampoc ha dubtat a
culpabilitzar els professionals. Ha declarat obertament que si no s’aconsegueix
un bon nivell educatiu no és per les retallades, sinó per la qualitat del
professorat, que és “millorable”…”No ens podem encallar en les ràtios o les
recursos, la qualitat real la determina el docent” (El País, “Cataluña, a la
cabeza en fracaso y abandono escolares”,
05/09/12).
Després de dos anys de “racionalització”,
Catalunya està a la cua d’Espanya i d’Europa en resultats educatius (el 21’8%
d’alumnes d’ESO no arriba a graduar -som la segona comunitat amb l’índex més
baix d’aprovats a la secundària, després de València- i, dels que arriben a
aprovar la ESO, el 26% decideix no continuar amb el Batxillerat o l’FP , un
percentatge que a Europa només és superat per Malta i que hauria de ser d’un
15% l’any 2020, si es vol complir amb l’estratègia europea d’educació). La
veritable realitat és que no hi ha ni un sol expert, ni aquí, ni arreu
d’Europa, que no hagi associat les retallades amb l’empitjorament de l’èxit
escolar.
TIPUS CENTRE
|
PLANTILLA 2011-2012
|
PLANTILLA
2012-2013
|
DIF.
|
ESCOLES
|
34.282
|
32.763
|
-1.519
|
INSTITUTS
|
27.277
|
26.239
|
-1.038
|
INSTITUTS
ESCOLA
|
680
|
685
|
5
|
S.
EDUCATIUS
|
1.306
|
1.241
|
-65
|
ADULTS
|
1.073
|
1.070
|
-3
|
IOC
|
114
|
115
|
1
|
Total
|
64.732
|
62.113
|
-2.619
|
Els estralls en les plantilles docents estan
vinculats directament a l’increment lineal de la jornada lectiva dels docents
de primària i de secundària, així com a l’augment de les ràtios a les aules i
la no reposició del personal que es jubila. El percentatge de professorat
sempre ha decrescut més que el d’alumnes, però des de l’any 2011 –data en què
es va publicar el primer acord de govern de mesures excepcionals en matèria de
personal docent no universitari-, el desequilibri entre l’increment d’alumnes de
l’escola pública i l’increment de les dotacions docents necessàries per atendre
l’alumnat en condicions de qualitat, s’ha disparat exponencialment, amb dades
de creixement negatiu a les plantilles docents.
Curs
|
Nombre d’alumnes
|
%
|
Nombre de professors
|
%
|
2007-2008
|
716.438
|
62.505
|
||
2008-2009
|
752.601
|
+5,05
|
64.972
|
+3,95
|
2009-2010
|
782.000
|
+3,91
|
65.280
|
+0,47
|
2010-2011
|
806.439
|
+3,13
|
65.744
|
+0,71
|
2011-2012
|
838.408
|
+3,96
|
64.732
|
-1,54
|
2012-2013
|
861.280
|
+2,73
|
62.113
|
-4,04
|
2013-2014
|
¿?
|
¿?
|
¿?
|
¿?
|
Font: Resolucions
de plantilles publicades al DOGC per al cursos 2011-12 i 2012-13
Què passarà el curs vinent ¿?
Les xifres que hauran d’ocupar la darrera
filera del quadre són decisives per a l’educació pública del país. Ara són els
partits polítics que han de concórrer a les pròximes eleccions de Catalunya els
qui han d’explicar com posaran aquestes xifres. La direcció que ha pres l’acció
de govern de la consellera Rigau la coneixem prou. S’ha empès l’educació
pública de Catalunya a una situació insostenible, incompatible amb un sistema
de qualitat que garanteixi la igualtat d’oportunitats i la cohesió social. La massiva
manifestació convocada pel Marc Unitari de la Comunitat Educativa, per la
dignitat i la qualitat de l’educació pública, és una clara evidència d’aquesta
realitat.
El professorat és molt més que una qüestió de
“números”
Qualitat de l’educació i condicions de treball
del professorat són dues variables de relació directa. Les condicions en què
s’ha de fer de docent a Catalunya s’han degradat espectacularment: més hores de
feina, més alumnes per aula, menys reforços, menys especialistes, substitucions
no cobertes, davallades salarials, greu retallada de la protecció en situació
de malaltia, jornades i salaris retallats per fer la mateixa feina...Els
professionals anem més a precari cada dia i, amb nosaltres, la qualitat de
l’educació...
SI NO ELS ATUREM, NO S’ATURARAN!
PARTICIPA, ORGANITZA’T, MOBILITZA’T AMB CCOO!!! |
PDF (+)