Es constitueix la PLATAFORMA PER L'EDUCACIÓ 0-3CAT en defensa de les escoles bressol de Catalunya
|
|
Barcelona, 19 de juliol de 2012
|
Les entitats CONFAVC, FAPAC, FMRPC, FETE-UGT, Rosa Sensat, CCOO, USTEC-STEs, ICV, PSC, ERC i AMPAS d'arreu del territori han constituit la PLATAFORMA PER L'EDUCACIÓ
0-3CAT davant les greus agressions que estan patint els infants més petits en el seu dret a l'educació, un dret que és reconegut internacional i constitucionalment. La Plataforma treballarà de forma unitària en favor de les escoles bressols de Catalunya i contra l'atac frontal i sense precedents que està patint l'educació de 0 a 3 anys. |
La viabilitat econòmica, en termes de projecte educatiu i de model de l'escola bressol, ha estat violentada en els darrers cursos i el panorama és encara més negre de cara als cursos vinents. Creiem que el curs que començarà al setembre pot ser un curs de tancaments d'escoles, tancament d'aules i d'infants desescolaritzats.
|
Segons les dades que ara mateix tenim, un total de 22 escoles bressol tancaran total o parcialment les seves instal·lacions. No és només un problema pressupostari fruit de l'onada de retallades compulsives. Darrera d'aquests tancaments hi ha una filosofia més profunda que la del pur estalvi: la visió de les escoles bressol com una necessitat secundària, com una mena de luxe per a qui se'l pugui pagar; la visió de les escoles bressol com a guarderies que responen a la lògica de la conciliació de la vida social i familiar i no a una funció educativa.
|
L'escola bressol és una inversió de primera magnitud en el futur d'un país. L'escolarització de nens i nenes de tots els sectors socials, especialment els més vulnerables, aporta a aquests infants uns efectes positius ben evidents: ajuda a millorar la socialització, la cohesió social, la seva integració en la societat en condicions d'equitat i garanteix en gran mesura la igualtat
|
d'oportunitats. Per exemple, algunes investigacions com L'Estudi Longitudinal de Chicagoquantifiquen en un 40% més les possibilitats d'anar a la universitat dels nens d'aquests sectors si han anat a l'escola bressol. Es calcula també un retorn a la societat de 7 vegades les aportacions fetes en escola bressol, és a dir, per cada euro invertit la societat en recuperarà 7, ara bé, serà en una altra legislatura.
|
És poc discutible que en un moment de forta crisi econòmica cal prioritzar els recursos. Però estem parlant del futur de l'educació de la primera infància. Les mesures que està prenent el Govern de la Generalitat comprometen seriosament la supervivència de les escoles bressol municipals perquè vulnera el model de finançament existent i agreuja, encara més, la difícil situació dels ajuntaments i de les famílies que poden veure encarit el cost del servei.
|
Així, doncs, estem davant d'un canvi de model i d'una intencionalitat de privatització de les escoles bressol que pren l'excusa de la situació econòmica per avançar cap a un panorama de més desigualtats socials, més classisme i on els condicionants familiars determinaran molt més.
|
Avancem cap a una mena de societat tancada on cada vegada serà més difícil prosperar i millorar econòmicament i, per tant, s'accentuen més les desigualtats. Si tanquem escoles bressol, tanquem petits ascensors socials, tanquem futur, tanquem esperances i obrim la porta a les injustícies socials. Tancar escoles bressol és portar la miopia econòmica a l'àmbit social, invertir en un futur més injust, més insostenible i més gris.
|
L'actual política de la Generalitat respecte a les escoles bressol perjudica de manera clara i notòria el sectors més vulnerables i indefensos de la societat, situant-los en una situació de risc i limitant enormement les oportunitats de present i de futur d'aquests infants.
|