EL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT NO LI ESTALVIA NI UNA SOLA RETALLADA A
L’ENSENYAMENT PÚBLIC DE CATALUNYA
PDF (+)
La resolució que haurà de regular l’organització i el funcionament dels centres docents el proper curs materialitza les pitjors previsions.
1. Les substitucions del professorat.
a) Es
nomenarà personal substitut quan hagin transcorregut deu dies lectius des de
l'inici de la situació que justifica el nomenament. Durant el període anterior
al nomenament del substitut els alumnes hauran de ser atesos amb els recursos
propis del centre. Això no obstant, quan en un mateix centre hi hagi
simultàniament diverses incidències d'una durada prevista superior als deu dies
lectius, no cobertes amb substituts, i es prevegi que es mantindrà la
simultaneïtat durant un mínim de cinc dies lectius, comptats des del dia en què
s'efectuarà el nomenament de la persona substituta, se seguiran els criteris
següents:
·
A les
escoles de menys de 20 mestres, a les zones escolars rurals i als centres
d'educació especial es nomenarà personal substitut des del primer dia, a partir
de la segona incidència simultània.
·
A les escoles amb plantilla de 20 o més
mestres es nomenarà personal substitut des del primer dia, a partir de la
tercera incidència simultània.
·
Als
instituts i seccions de menys de 12 grups, quan es tracti d'incidències del
professorat que imparteix ESO, es nomenarà personal substitut des del primer
dia, a partir de la segona incidència simultània.
·
Als
instituts amb 12 o més grups, quan es tracti d'incidències del professorat que
imparteix ESO, es nomenarà personal substitut des del primer dia, a partir de
la tercera incidència simultània.
·
Al
batxillerat, la formació professional i els ensenyaments esportius, es nomenarà
personal substitut des del primer dia, a partir de la tercera incidència
simultània.
b) La
direcció del centre pot modificar l'assignació de grups i la distribució de les
hores lectives d'un professor, per tal que pugui atendre hores de classe que
quedin sense impartir per l'absència temporal d'un altre. Aquesta modificació
de l'horari pot afectar també la
distribució de les hores complementàries d'horari fix.
c) La
direcció del centre pot també establir una modificació transitòria de l'horari
setmanal assignat a un professor/a o mestre/a, fent servir hores previstes per a l'aplicació de mesures d'atenció a la
diversitat als alumnes, o de desdoblaments (a secundària), les quals
provisionalment es deixarien d'aplicar per tal de poder cobrir aquelles hores
lectives de substitució que es considerin necessàries.
d) Les programacions hauran d'incloure també
el material curricular necessari per tal de ser utilitzat en cas de substitució
de curta durada del professor. Aquest material s'actualitzarà periòdicament
al llarg del curs escolar.
2. L’horari del professorat.
PRIMÀRIA
|
SECUNDÀRIA
|
La jornada laboral ordinària dels
mestres és de 37 hores i 30 minuts setmanals, que es distribuirà de la manera
següent:
• Docència: 25 hores, que inclouen activitats docents amb grups
classe, activitats de suport escolar personalitzat i altres activitats de
suport, atenció a la diversitat, activitats de tutoria individual i de grup, substitució d'absències de curta durada
i activitats directives i de coordinació amb les dedicacions previstes per a
l'exercici d'aquestes funcions.
• Activitats d'horari fix: 5 hores d'activitats complementàries al
centre, dintre de les quals s'inclouen, entre altres, hores de coordinació,
reunions, activitats relacionades amb la tutoria, atenció als pares o tutors
dels alumnes, activitats de col·laboració amb altres professionals i treball
en equip. En aquestes activitats, quan les circumstàncies del centre així ho
demanin i prioritzant les necessitats d'atenció de l'alumne, s'inclourà la
custòdia d'alumnes en les substitucions de curta durada.
• Altres activitats relacionades amb la docència: 7 hores i 30 minuts
per a preparació de classes, correccions, formació permanent, reunions
pedagògiques, preparació de programacions, etc., que no s'han de fer
necessàriament al centre.
Dintre
de l'esmentat horari total la direcció podrà encarregar a un mestre
activitats fora del seu horari personal de compliment al centre. En
el cas que se superi el total de la jornada laboral setmanal, l'escreix de
dedicació horària es podrà compensar, a criteri de la direcció del centre,
amb hores no lectives d'activitats complementàries al centre.
Dins de les hores lectives dels
mestres, la direcció del centre ha de
tenir en compte l'aprofitament eficaç de les hores setmanals durant les quals
una bona part dels mestres no té l'encàrrec explícit de vigilància de pati i
per tant pot establir les mesures necessàries per tal rendibilitzar-les
en tasques concretes d'atenció als alumnes.
|
La jornada laboral ordinària dels
professors és de 37 hores i 30 minuts setmanals, que es distribuirà de la
manera següent:
• 20 hores lectives, distribuïdes en cinc dies, que es destinen a
la docència directa a l'alumne (docència a grups classe, atenció a la
diversitat, tutoria individual i en grup) i a activitats directives i de
coordinació amb les dedicacions previstes per a l'exercici d'aquestes
funcions. Aquestes 20 hores es podran prendre com a mitjana quan el centre no
faci una distribució horària uniforme al llarg del curs escolar a causa de
variacions trimestrals.
• 8 hores d'activitats complementàries d'horari fix: guàrdies i
altres vigilàncies, reunions setmanals de departament o seminari, comissió
d'atenció a la diversitat, coordinacions de nivell i amb especialistes per a
l'atenció a la diversitat, entrevistes amb pares o tutors legals, manteniment
del laboratori i aules específiques, organització i execució de les accions
que ofereix el centre en el marc de determinats programes.
• 2 hores d'activitats complementàries de presència al centre educatiu
no sotmeses a horari fix (reunions d'avaluació, de claustre i de consell
escolar, reunions amb pares o tutors legals, reunions de coordinació amb
altres centres, reunions amb professionals i entitats externes, activitats de
reforç i de tutoria, coordinació o tutoria de les pràctiques de la formació
inicial del professorat, tutoria de professorat novell i altres encàrrecs
que, en el marc de les seves funcions, li faci el director del centre).
• 7 hores i 30 minuts de preparació de classes, correcció
d'activitats, assistència a cursos i activitats de formació, etc., que no
s'han de fer necessàriament al centre.
|
3. Altres novetats importants
·
Es fa efectiva la col·laboració voluntària i sense
compensació econòmica dels docents jubilats. L’acció del voluntari pot ser de
suport als alumnes i dins de l’horari lectiu, amb el docent responsable.
·
A les reduccions de jornada desapareixen
efectivament les reduccions per malaltia i rehabilitació i les reduccions per
tenir més de 60 anys.
·
A partir del proper curs, a l'alumne que no
obtingui el títol de graduat/graduada en educació secundària obligatòria se li
ha d'expedir el Certificat oficial
d'estudis obligatoris per als alumnes que no han completat l'ESO.
·
L’alumne que hagi obtingut un títol de Tècnic de
formació professional (GM), podrà obtenir el títol de Batxillerat si supera les
matèries comunes.
·
S’atribueix l’especialitat docent a la nova
assignatura optativa d’empreneduria de 3r de l’ESO al professorat que pugui
impartir ciències socials, geografia i història o economia.
CCOO s’oposa categòricament i frontal a l’aplicació
d’aquestes mesures:
- Afecten greument a la qualitat de l’atenció educativa de tots els alumnes.
- Discriminen als alumnes que requereixen mesures d’atenció a la diversitat, doncs l’administració autoritza expressament a deixar de donar aquesta atenció per atendre substitucions.
- Generen un greu conflicte de gestió per a les direccions dels centres doncs en la majoria de supòsits no són practicables efectivament.
- Empitjoren les condicions de treball del professorat interí i substitut perquè disminueixen les seves possibilitats d’ocupació precaritzant encara més el col·lectiu. Trigaran més dies en contractar-los, i quan els contractin, en pitjors condicions. La diferència entre posar substituts com fins ara i fer-ho des de l’onzè dia lectiu s’estima en 1.500 llocs de treball menys.
- Dificulta i empitjora la tasca docent i les condicions de treball de tot el professorat, ja que es podrà modificar l'assignació de grups, la distribució de les hores lectives i fins i tot les complementàries, per tal que pugui atendre hores de classe que quedin sense impartir per l'absència temporal d'un altre.