16 d’abril del 2012

CCOO denuncia les brutals mesures contra els fonaments de l'ensenyament que el Govern aprovarà per decret llei


El ministre dóna l'esquena als fòrums democràtics del sector educatiu

CCOO denuncia les brutals mesures contra els fonaments de l'ensenyament que el Govern aprovarà per decret llei

La retallada de 3.000 milions ens retrotreu al segle passat, masificará les aules dels centres i suposarà l'acomiadament de 100.000 docents a tot l'Estat (a Catalunya es poden perdre 8.000 llocs de treball, i precaritzar més a tot el professorat substitut).

La Federació d'Ensenyament de CCOO denuncia les brutals mesures contra l'educació que el Govern aprovarà per un reial decret llei en el pròxim Consell de Ministres de divendres i que el ministre d'Educació ha anunciat aquest matí després de la reunió de la Conferència sectorial. És completament fals que, com ha assegurat el ministre, la retallada de 3.000 milions d'euros no sigui perjudicial per a la qualitat de l'educació i per l'equitat.

Així mateix, denunciem l'actitud poc dialogant del ministre, que s'ha negat a debatre una mesura d'aquest abast en les institucions i fòrums democràtics establerts en desenvolupament de la nostra Constitució, com el Consell Escolar de l'Estat i la Mesa sectorial d'Educació, en afectar lleis orgàniques i reials decrets en vigor. Es tracta d'un fet insòlit en la història recent de l'educació i que, pel seu significat, constitueix una autèntica burla a la democràcia educativa ia les competències de les comunitats autònomes, en disposar sobre qüestions, com la jornada, els complements retributius o els mecanismes per a cobrir vacants, que competeixen exclusivament a aquestes.

Una de les repercussions més preocupants de la retallada és la modificació de les ràtios d'alumnes previstes en la Llei Orgànica d'Educació (LOE), que s'ampliaran fins a un 20% en Primària i Secundària Obligatòria, que, amb l'excepcionalitat recollida en l'article 87.2 de la LOE, farà que s'arribi als 33 alumnes per classe a primària i als 40 a l'ESO, una mesura pensada, sens dubte, per justificar el tancament d'unitats en aquests nivells obligatoris.

Lògicament, aquest increment obeeix a la decisió del Govern de reduir dràsticament el nombre de docents. De fet desapareixeran 100.000 professors, el que constitueix una veritable tragèdia per a milers de joves titulats que no podran accedir a la docència durant anys. D'aquesta manera, retrocedirem a les aules massificades dels anys setanta i vuitanta.

La mesura de cobrir només les baixes docents que siguin inferiors als deu dies lectius amb els propis recursos del centre afectarà negativament la qualitat de l'ensenyament i tindrà greus repercussions de cara a la Selectivitat, generant a més una desorganització en els propis centres.

Molt ens temem que a les zones rurals desapareguin escoles amb nou alumnes o menys i fins centres rurals agrupats, el que significarà una garrotada a regions demogràfica i socialment deprimides.

També rebutgem la reducció de l'oferta de modalitats del Batxillerat, amb la qual cosa molts alumnes es veuran obligats a cursar els estudis que no volen o traslladar a una altra població en el cas que el seu centre més proper no els ofereixi la modalitat que vulguin cursar.

Quant al professorat, la retallada suposarà un retrocés històric en les seves condicions laborals, en augmentar l'horari lectiu mínim setmanal del professorat a 25 hores en Infantil i Primària i 20 en Secundària, unes mesures decidides sense negociació ia esquena dels representants legítims del professorat . És obvi que amb aquesta mesura es pretén augmentar la càrrega horària dels docents en unes aules amb més alumnat i en les quals no es podran impartir els programes d'atenció individualitzada i de suport a l'alumnat amb dificultats d'aprenentatge. Amb aquesta mesura i les anteriors l'increment del fracàs escolar està garantit.

Pel que fa a la anul · lació dels complements retributius del professorat, de la qual el ministre va dir que era conjuntural, desconeixem els detalls i el seu abast. Es necessita una major concreció per analitzar, ja que podria afectar la consolidació de nous sexennis (a més del que ja han endarrerit) o la paralització de programes.


La no implantació dels nous currículums dels títols de Formació Professional constitueix un altre pas enrere en el temps. Un dels elements claus per tenir una FP de qualitat és que els seus ensenyaments s'actualitzin permanent i periòdicament. Si no, els responsables del Ministeri deterioraran el bon nivell general de l'actual Formació Professional.

Fem una crida a la comunitat educativa ia la societat perquè respongui amb contundència a aquestes mesures imposades pel Govern.


ccoo

Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada