http://www.fe.ccoo.es/ensenanza/menu.do?Inicio:261497
- La resignació no és una opció. Participa en la marxa a Madrid del 22 de octubre.
- Digues als polítics que no deixaràs que la crisi la pagui l'educació pública.
- Universitats: 22 d'octubre: Marxa a Madrid per l'Educació Pública
Mobilització "marxa a Madrid" 22 d'octubre
Cartell Mobilització
Manifest conjunt
El 1993 la Internacional de l'Educació (IE), que agrupa gairebé 400 sindicats en
més de 170 països, i la Unesco declarar el 5 d'octubre Dia Mundial del Professorat,
com a homenatge al paper central que el professorat té en l'educació
de les generacions joves i en el desenvolupament dels països, i com a reconeixement
El 1993 la Internacional de l'Educació (IE), que agrupa gairebé 400 sindicats en
més de 170 països, i la Unesco declarar el 5 d'octubre Dia Mundial del Professorat,
com a homenatge al paper central que el professorat té en l'educació
de les generacions joves i en el desenvolupament dels països, i com a reconeixement
a la contribució vital que suposa la docència per als nens i nenes, joves i
persones adultes durant tot aquest llarg procés d'aprenentatge que és la vida. La
educació és un bé comú, un compromís social que distingeix i marca el progrés
d'un país.
El lema escollit per a aquest any, 'Docents per la igualtat de gènere', té com
objectiu reivindicar la igualtat entre dones i homes docents, exigir l'accés
de les nenes a una educació de qualitat i sensible als temes de gènere, així com
concentrar-se en la contribució dels docents i de l'ensenyament a la superació
dels estereotips de gènere.
L'objectiu de la Unesco per aconseguir la generalització d'educació primària
fins al 2015 precisa la incorporació de dos milions de docents. Els organismes
internacionals reclamen als països un equilibri entre homes i dones per
l'exercici docent, considerant que una major proporció de mestres / professores
augmenta les probabilitats perquè també ho facin les taxes d'escolarització
de les nenes en l'ensenyament secundari. La desproporció entre professors
i professores, en aquests moments, en Secundària i FP en alguns països és molt elevada
en determinades especialitats, restringint la presència femenina en la
mesura que s'avança en el sistema educatiu. De la mateixa manera ens trobem
amb aquesta gran diferència en la direcció dels centres docents i universitats,
on la dona troba més problemes per poder exercir el seu treball
i conciliar-lo amb la seva vida familiar.
La igualtat de drets no pot assolir sense acció. En moltes ocasions la
dedicació de sindicats i individus ha fet possible que aquests drets es facin
realitat. Per això, és un dia per retre homenatge a la important contribució del
professorat al desenvolupament intel.lectual, social i econòmic de les societats.
Una educació pública de qualitat, per a totes i tots, és la base per crear i mantenir
unes societats justes, i el professorat es troben en el nucli d'aquest
procés. En el Dia Mundial dels Docents les organitzacions sindicals que convoquen
per al 22 d'octubre la Marxa a Madrid exigeixen a les administracions
educatives un compromís amb els docents i amb l'ensenyament que contempli la
qualitat, l'equitat i la igualtat en l'educació com els elements indispensable
per aconseguir la cohesió social i un futur allunyat dels moments de crisi econòmica
com el que estem patint. Sense educació i formació no hi ha futur
i no hi ha sortida possible a la crisi.
La celebració del Dia Mundial del Professorat es porta a terme aquest any en un
marc de mobilitzacions contra les retallades que diferents comunitats autònomes
estan duent a terme en l'ensenyament públic, cosa que ha portat el professorat a
manifestar amb vagues i protestes al carrer el seu rebuig i preocupació per un
tipus de polítiques educatives que devaluen els serveis públics i que incideixen de
manera especial en aquells programes que lluiten contra l'abandonament i el fracàs
escolar, la veritable xacra del nostre sistema educatiu. Aquests programes estaven
realitzant-se en els centres públics i obtenint resultats encoratjadors en la disminució
del fracàs escolar, en gairebé cinc punts. Amb les retallades que s'estan
patint en la dotació de professorat tornarem a estar a la cua de qualsevol
informe educatiu internacional.
En aquest context les organitzacions sindicals ANPE, CCOO, CSI-F, FETE-UGT i
STES.i, representants del professorat de l'ensenyament públic, exigeixen a les administracions
educatives una rectificació de les polítiques de retallades que s'estan
portant a terme sobre les inversions educatives, de manera que es preservi a la
educació com un servei públic imprescindible per assegurar una sortida adequada
de la crisi i l'assoliment d'una societat més justa i equitativa. Al seu torn, mostrem
nostra disposició a negociar sempre que es retirin aquestes retallades
i es contracti el professorat necessari i no permetrem un retrocés en les condicions
laborals dels treballadors i treballadores de l'educació pública
Els responsables educatius han d'establir mesures eficaces que permetin reduir
els elevats percentatges d'abandonament i fracàs escolar, garantint les
plantilles necessàries per a l'atenció a la diversitat de l'alumnat, però el criteri
ha de ser les necessitats reals dels centres i no decisions economicistes. Al
temps han de prendre consciència que, ja que el professorat és el principal
actiu de qualsevol sistema educatiu, retallar el nombre de docents suposa un
atac directe contra la qualitat de l'educació.
Per tant s'ha de garantir el dret a un treball digne a tot el col.lectiu de
treballadors i treballadores de l'educació, el que implica el manteniment del
ocupació i una solució justa a les condicions de temporalitat i subocupació que
pateix bona part del professorat interí dels centres públics.
Els sindicats considerem imprescindible el manteniment del nombre
de professors i professores mitjançant ofertes públiques d'ocupació adequades, així
com la renovació de les plantilles docents mitjançant la pròrroga de la jubilació
LOE. L'excusa de la crisi econòmica no és vàlida en un servei essencial com la
educació, ja que, a més d'un dret fonamental, constitueix l'element
imprescindible per exercir la resta de drets ciutadans i l'element bàsic
del benestar i del desenvolupament social i individual.
En un moment com l'actual, en què l'Estat del benestar corre seriós risc
de deteriorament, i en unes setmanes en què la veu del professorat s'està deixant
sentir en carrers i places contra el deteriorament de l'educació pública, la celebració el
proper 5 d'octubre del Dia Mundial del Professorat constitueix una ocasió excel lent
per recordar a la societat espanyola la importància de l'educació a la
hora de formar les futures generacions i la necessitat de sortir en defensa de la
ensenyament públic, la contrastada qualitat corre un perill autèntic amb les retallades
que s'estan practicant des d'algunes comunitats autònomes.