COEDUCAR ÉS EDUCAR
II Jornades Coeducatives 25 i 26 d’abril de 2014
Institut Ribot i Serra i Centre Cívic Rogelio Soto de Sabadell
Carrer de Concha Espina, 33, SECTOR SUD, SABADELL
Han passat vuit anys de les I Jornades Coeducatives que es van realitzar al Museu de la Ciència i la Tècnica de Terrassa. Feia temps que un grup de professores de FP parlàvem de preparar unes segones jornades i ha arribat aquests moment. Aquestes jornades responen a la necessitat de continuar treballant aquests temes i a més, focalitzar l’atenció en la Formació Professional. Es realitzaran la tarda del divendres 25 d’abril i el matí del dissabte 26 d’abril als espais del INS Ribot i Serra de Sabadell i el Centre Cívic Rogelio Soto.
Pensem que la coeducació és més habitual treballar-la des de la primària i la secundària, però quan s’arriba a altres nivells educatius com la Formació Professional, molt lligada al món laboral, és menys freqüent la seva presència i resta exposada a les voluntats dels i les professionals que donen classes als diferents cicles.
Donada la gran varietat d’estudis que avarca l’FP ens centrarem en la família de Serveis Socioculturals i a la Comunitat que engloba els cicles d’Educació Infantil, Integració Social i Animació Sociocultural i Turística, de grau superior i el cicle d’Atenció a les persones en situació de dependència, de grau mitjà.
Això no vol dir que a la resta d’FP no sigui necessari treballar la coeducació, ans al contrari, sinó que volem començar per uns cicles que treballen temes molt relacionats amb les persones.
Objectius de la Jornada
- Fer una primera aproximació a la coeducació dins la Formació Professional
- Oferir recursos a l’alumnat dels diferents cicles per aplicar-los a la seva vida personal i professional
- Exposar diferents pràctiques coeducatives que es porten a terme en instituts d’FP i dotar d’eines al professorat dels cicles formatius
Cal reflexionar també sobre la feminització d’algunes professions que tenen a veure amb la cura de persones i atenció a la infància. Les nostres aules posen de manifest el nombre de nois i noies que escullen aquests tipus d’estudis. I la realitat ens diu que encara ara tenim moltes més noies que nois en aquest cicles.
Cal també pensar en el reconeixement social i econòmic que tenen actualment aquestes professions vers a d’altres més tècniques.
Cal revisar les programacions d’aquests cicles i incloure d’una manera transversal la mirada coeducativa i la perspectiva de gènere de manera que l’alumnat no ho percebi com un fet aïllat o que se celebra en uns dies concrets del calendari, sinó que apareix a l’ADN de la metodologia i pràctica de cadascun dels mòduls formatius.
BENVINGUDA i presentació de les jornades a càrrec de Mercè Gómez LLobregat, responsable de CCOO Educació al Vallès Occidental, Quim Carné Jornada, regidor de Cultura, Drets Civils i Ciutadania de l’Ajuntament de Sabadell i Enrique Rodríguez Ruíz, secretari general de la Unió Comarcal de CCOO del Vallès Occidental.
- Coeducació: la discriminació horitzontal en els estudis de formació professional.
- Núria Solsona Pairo, doctora en CC de l’Educació, professora de secundària i assessora en coeducació.
- L’FP i els canvis en la política educativa
- Montse Milán Hernández, secretaria de Política Educativa de la FE CCOO.
- Formació coeducativa, millor professional
- Mercè Otero Vidal, experta en coeducació i professora de secundària.
GRUP ORGANITZADOR:
Anna Belén Viciana, Encarna Molina Moya, Rosa Raja Rigall, Mª Josep Pérez Benavent, Mercè Otero Vidal, i Mercè Gómez Llobregat.