Les famílies, el professorat, totes les persones que ens comprometem en el benestar d’avui i de demà ens trairíem si acatéssim la LOMCE, tal i com està. L’educació requereix honestedat, per això tenim l’obligació ètica de protegir la infància i el jovent, el futur del nostre poble.
Estem en contra de la LOMCE perquè estem a favor de l’educació
• El dret universal a l’educació ha d’estar garantit pels poders públics. La LOMCE posa en qüestió aquest dret i alhora rebaixa la responsabilitat dels poders públics.
• Defensem l’educació en els valors comuns d’una societat democràtica, un currículum laic en l’educació bàsica des del respecte i el coneixement de diferents opcions ideològiques o religioses.
• La segregació escolar opera contra l’educació, la construcció del coneixement i la cohesió social. La LOMCE promou la segregació per nivell adquisitiu, pel sexe, per religió i pel rendiment escolar.
• La corresponsabilitat , a diferents nivells, és un factor d’èxit en l’educació. La normativa educativa ha de ser coherent en el conjunt europeu. És necessària la capacitat de decisió en educació de la societat catalana a través del seu govern i dels seus poders locals. La comunitat educativa ha de fer projectes educatius concrets a cada centre o grups de centres. La LOMCE ignora directrius europees, usurpa competències al govern de Catalunya, anul•la la capacitat d’intervenció dels municipis i minimitza la participació de la comunitat educativa en el sistema.
• L’escola catalana i la immersió lingüística han estat factor d’integració per a la ciutadania catalana de qualsevol origen. L’aplicació de la LOMCE suposarà una fractura social i una pèrdua cultural.
La unitat és la clau
La desobediència només és possible amb unitat.
La resistència a la LOMCE és difícil però no temerària, necessita molta intel•ligència i molta unitat.
Seran viables les propostes que siguin unitàries. Ens equivocaríem si intentéssim convertir-la en una exhibició de protagonismes partidistes, de personalismes, d’heroïcitats.
Tota la comunitat educativa i totes les institucions del país han d’unir els seus esforços per protegir l’educació de Catalunya.
• El Departament d’Ensenyament
Amb la seva capacitat d’acció jurídica ha d’impugnar la LOMCE i els seus reials decrets per preservar les competències de l’autogovern, la cultura i la llengua catalanes i la legitimitat dels projectes educatius de centre, o de grups de centres.
• El Parlament de Catalunya es va comprometre a assegurar que el dret universal a l’educació seria garantit pels poders públics de forma democràtica i equitativa amb normativa pròpia de Catalunya.
En aquest sentit ha de posar en marxa la tramitació immediata de les lleis de la formació professional catalana per transformar-se en el sistema d’educació al llarg de la vida, que la LOMCE no legisla i fer que la nova Formació Professional Bàsica no sigui un cul de sac, i que mantingui la ràtio 15.
Ha d’aconseguir, dins el marc europeu, esquivar la cotilla de les revàlides sense posar en perill l’acreditació dels títols.
I ha d’activar totes les iniciatives necessàries per preservar l’escola catalana.
• Els centres educatius
Treballem amb la comunitat educativa per mantenir projectes educatius democràtics. Podem fer-los més inclusius i més plurals sense que siguin il•legals.
No competim amb el centre del costat perquè la cooperació ens fa forts i la diversitat genera oportunitat. En canvi, la competència sempre fa perdedors.
Diguem als editors que no canviarem els llibres de text.
Apostem pel programari lliure davant l’intent de la LOMCE de control de plataformes i continguts digitals.
• El conjunt de les entitats organitzades en defensa de la llengua i la cultura catalanes en l’entorn de SOMESCOLA tenim la responsabilitat d’organitzar la mobilització i la sensibilització social.