La PLRSAL, una llei lesiva pel
nostre model educatiu
·
La llei
buida de competències educatives als ajuntaments
·
La llei
posa en perill llocs de treball i la qualitat educativa
L’articulat actual de la PLRSAL
(Projecte de Llei de Racionalització i Sostenibilitat
de l'Administració Local), conjuntament
amb la LOMCE, el decret de beques i les retallades pressupostàries suposen un
greu atac al nostre model educatiu. Una combinació que fa retrocedir els
nostres drets com a treballadors i com ciutadans molts anys enrere.
Els esforços i recursos de
les administracions locals del nostre país poden quedar en no res amb
l’aprovació d’aquestes lleis que ofereixen una perspectiva molt allunyada del
camí iniciat al nostre país en la coresponsabilitat i assumpció de competències
que en matèria educativa exerceixen molts ajuntaments de Catalunya.
·
Una llei que té uns objectius allunyats
de la nostra realitat i la nostra voluntat.
En el propi
preàmbul de la llei ja queden molt ben definits els objectius que pretén aquesta
llei:
Una llei bàsica.
Això significa que al tractar-se d’una norma bàsica, en cas de conflicte amb altres lleis o disposicions, prevaldrà aquesta norma per sobre de les altres. En aquest sentit cal recordar diferents lleis que desenvolupen aspectes del mon educatiu local: Estatut d’Autonomia, LEC, Carta Municipal de Barcelona, i altres disposicions i lleis en diferents matèries.
Una llei per a la racionalització i sostenibilitat de
les administracions locals.
Amb aquesta formulació es pretén reduir la capacitat democràtica dels ajuntaments de prioritzar les seves despeses en matèries com l’educativa i desinhibir de responsabilitats als ajuntaments.
Amb aquesta formulació es pretén reduir la capacitat democràtica dels ajuntaments de prioritzar les seves despeses en matèries com l’educativa i desinhibir de responsabilitats als ajuntaments.
Tanmateix la
coresponsabilitat en el desenvolupament de determinats drets educatius es veu
greument perjudicada.
Una llei per donar satisfacció a la Troika
comunitària.
L’article 135 de la Constitució recentment reformat és el que fixa l’obligatorietat d’ajustar-se als plans de control del dèficit. La Llei castiga els municipis que són les administracions que menys dèficit acumulen.
L’article 135 de la Constitució recentment reformat és el que fixa l’obligatorietat d’ajustar-se als plans de control del dèficit. La Llei castiga els municipis que són les administracions que menys dèficit acumulen.
Una llei que vol afavorir la iniciativa privada.
El projecte és molt clar en aquest aspecte i indica que les administracions locals no exerciran la competència sobre “serveis” que puguin prestar iniciatives privades. Transmet així l’eix central de l’activitat educativa dels ajuntaments a la iniciativa privada.
El projecte és molt clar en aquest aspecte i indica que les administracions locals no exerciran la competència sobre “serveis” que puguin prestar iniciatives privades. Transmet així l’eix central de l’activitat educativa dels ajuntaments a la iniciativa privada.
·
Una llei que buida competències dels
ajuntaments
En
matèria educativa els ajuntaments només els hi són pròpies tres competències:
·
Participar en la vigilància del compliment
de l’escolaritat obligatòria.
·
Cooperar amb les Administracions
educatives corresponents en la obtenció dels solars necessaris per a la
construcció de nous centres docents.
·
La conservació, manteniment i vigilància
dels edificis de titularitat local destinats a centres públics d’educació
infantil, d’educació primària o d’educació especial.
La
resta de competències no li són pròpies i per tant només les podrà exercir per
delegació.
Aquesta delegació de competències,
però, té un seguit de condicionants:
·
Que l’Ajuntament en qüestió no estigui en un pla d’Ajustament de
dèficit, en aquest cas no podrà demanar la delegació de la competència.
·
Que no posi en perill l’exercici de competències que si que li
són pròpies.
·
Que una altra administració no exerceixi aquesta competència
en la localitat.
·
Que s’ajusti a criteris homogenis del territori en matèria de
despesa i de model educatiu en definitiva.
·
Es podrà fer per un mínim de 5 anys i caldrà la voluntat de les
dues parts: Administració competent ( Generalitat) i administració local.
·
Vindria acompanyada dels compromisos pressupostaris
corresponents que en tot cas han d’ajustar-se als principis d’estabilitat
pressupostaria fixats pel govern central.
·
Una llei que allunya dels ciutadans el
desenvolupament de drets bàsics
La llei
preveu un reforçament de les diputacions provincials o altres administracions
supramunicipals en la prestació de “serveis” en els municipis que no superin
els 20.000 habitants. Les diputacions assumeixen funcions de control, de
seguiment o fins i tot de prestació de serveis que tenien fins ara els
municipis.
La llei
suposa un procés de recentralització de moltes competències per la via del
control pressupostari i els costos efectius dels “serveis”.
Una llei que
cerca la homogeneïtzació dels centres i programes educatius, amb un criteri
estrictament de “despesa”.
Una llei que
obre encara més la porta a la iniciativa privada en el desenvolupament de drets
educatius.
Una llei que
menysprea iniciatives ciutadanes com la ILP per a la creació de 30.000 places
de primer cicle d’educació infantil.
Una llei que
menysté el treball de tants i tants professionals de les Escoles Bressol,
l’Educació Especial, les Escoles d’Adults, l’Educació en el Lleure, les Escoles
Municipals de Música, les Escoles d’Arts Plàstiques i Disseny i l’Ensenyament a
Distància i posa en perill la construcció d’una administració educativa
propera.
SECTOR ADM. LOCAL CCOO FSC CATALUNYA
INFORMATIU 025-2013 --- 13/11/2013
Enviament a: delegats i delegades, seccions sindicals
MATERIALS PER LA MOBILITZACIÓ I RECOLLIDA DE SIGNATURES CONTRA LA REFORMA
Us adjuntem el següent material que podeu utilitzar en la recollida de signatures contra la Reforma Local
Per imprimir en un full i treure 2 comunicats en tamany més petit