1 de juliol del 2013

Les unitats d'escolarització compartida (UEC)

Alumnat amb escolarització compartida

  • 1. Programes de diversificació curricular específics per a alumnes amb inadaptació al medi escolar i risc d'exclusió social (unitats d'escolarització compartida - UEC)
  • 2. Escolaritat compartida entre centre ordinari i centre d'educació especial

Font J. Cruz  (+)

1.- Escolaritat compartida entre centre ordinari i les unitats d'escolarització compartida - UEC

1. Definició i objectius

Aquests programes tenen per finalitat prestar atenció educativa, complementant la que ofereixen els centres educatius a l’alumnat d’ESO que presenta problemes de comportament i conductes agressives, absentisme i rebuig escolar, trets d’inadaptació social i risc de marginació.

L’objectiu d’aquests programes és afavorir l’assoliment de les competències bàsiques de l’etapa i obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria, amb una metodologia que motivi els alumnes, retornant-los la confiança en les possibilitats d’èxit personal, reforçant els seus aprenentatges i evitant l’abandonament escolar.

Aquests programes, que es desenvolupen en unitats d’escolarització compartida (UEC), tenen una organització on els continguts propis de l’etapa es treballen en relació amb activitats de tipus pràctic vinculades amb diferents oficis.

2. Alumnat i derivació

Poden incorporar-se a aquests programes els alumnes de 3r i 4t d’ESO, o alumnes que tinguin com a mínim 14 anys i no més de 16, que presentin aquests trets i quan les mesures d’atenció a la diversitat dins el centre educatiu hagin resultat insuficients.

La derivació a la UEC forma part del procés d’atenció individualitzada a l’alumne quan s’han esgotat totes les actuacions possibles a fer en el centre.

La proposta de derivació, que és responsabilitat del director del centre educatiu, ha de seguir aquest procediment:

Proposta escrita del tutor/a a la comissió d’atenció a la diversitat. o, en el seu defecte, al cap d’estudis o al coordinador pedagògic.

Si la proposta és acceptada, el director/a del centre la trasllada a la Inspecció d’Educació juntament amb un informe de l’EAP.

La Inspecció emet un informe valoratiu sobre aquesta proposta i ho trasllada a la direcció dels serveis territorials.

Els informes que elaboren el tutor/a del centre i l’EAP o el professor/a d’orientació educativa s’han de referir a:

Informe del tutor/a del centre d’ESO:

  • Motius pels quals el tutor/a proposa l’escolarització en una UEC.
  • Actuacions prèvies a la proposta, dutes a terme al centre a fi de donar resposta educativa a les necessitats específiques de l’alumne/a.
  • Document signat pel pare, mare o tutor legal, on consti que se’ls ha informat i estan d’acord amb la mesura proposada.



Informe de l’EAP o del professor/a d’orientació educativa:

  • Valoració psicopedagògica de l’alumne/a.
  • Aspectes que cal prioritzar per compensar les dificultats d’adaptació escolar de l’alumne/a.
  • Justificació de la conveniència d’assistir a la UEC.



3. Estructura i característiques

L’estructura d’aquests programes és la mateixa que la resta dels programes de diversificació curricular. Les activitats que faci un determinat alumne/a podran respondre a un o més del àmbits que integren els programes --àmbit lingüístic i social, àmbit científic i àmbit pràctic--, en funció de si un alumne/a assisteix a la UEC a temps total o compartit amb el centre educatiu.

L’atenció educativa que ha de desenvolupar la UEC es concreta en un projecte educatiu. Aquest projecte explicita el següent:

a. Els àmbits curriculars que es treballen i les programacions amb els objectius, l’organització i la metodologia, criteris de seguiment i avaluació dels aprenentatges de l’alumnat.
b. La distribució horària de les activitats de l’alumnat, fent-hi constar els professionals que impartiran les activitats.
c. El Pla d’acció tutorial.
d. La planificació de les sessions de coordinació amb el professorat del centre educatiu per tal de fer el seguiment acadèmic i l’avaluació dels alumnes.

L’atenció personalitzada a l’alumne/a inclourà els aspectes següents:

El reforç dels aprenentatges instrumentals i el suport emocional i afectiu dels alumnes, en un entorn més reduït i amb una organització i funcionament molt més flexibles que els del centre educatiu.

El pla d’orientació personal per tal d’aconseguir la implicació dels alumnes en el seu procés formatiu i per afavorir l’adequació de la seva transició a la vida adulta en entorns normalitzats, ja sigui en programes de formació o mitjançant la inserció al món laboral.

L’itinerari formatiu dels alumnes a partir de la seva evolució personal, la seva edat, els interessos, les motivacions i les capacitats de l’alumne i el grau d’assoliment dels objectius previstos.

4. Acció tutorial

La tutoria ha de ser compartida entre el tutor/a del centre educatiu i el responsable de l'alumne/a a la UEC, i ha de caracteritzar-se per:

Donar suport als aspectes psicològics que facilitin el desenvolupament de les habilitats emocionals i socials.

Orientar l’alumne en l’elaboració del seu projecte de futur, donant-li eines per desenvolupar l’autonomia personal, professional i social.

Informar i assessorar les famílies dels alumnes sobre aquest procés d’orientació per garantir la seva col·laboració i participació.

5. Seguiment acadèmic, avaluació i acreditació escolar de l’alumnat que assisteix a les UEC.

S’ha de constituir un equip format pel tutor/a de l’alumne/a del centre educatiu, la persona responsable de l’alumne a la UEC i, si es considera convenient, un professional de l’EAP o el professor/a d’orientació educativa del centre, per tal de fer seguiment del pla individualitzat de l’alumne/a. El pla individualitzat ha d’incloure:

• Capacitats que es prioritzen
• Matèries del currículum que es treballaran
• Criteris d’avaluació
• Horari de l’alumne/a

Els responsables de les unitats d’escolarització compartida concretaran el pla individualitzat de cada alumne/a a partir de la programació general de la UEC.

El tutor/a del centre educatiu serà el o la responsable d’acordar els criteris d’avaluació amb el professorat de les diferents matèries del curs on està matriculat l’alumne/a.

El seguiment acadèmic i l’avaluació del progrés de l’alumnat es faran de manera col·legiada entre el responsable de l'alumne/a a la UEC i el tutor/a designat pel centre educatiu, coordinats pel tutor/a del centre i amb una periodicitat com a mínim trimestral. S’aixecarà acta de cada reunió.

En finalitzar cada curs escolar, el tutor/a designat pel centre educatiu serà el responsable de traspassar la informació sobre l’alumne/a a les sessions d’avaluació final del centre educatiu. Aquesta informació es recollirà en les corresponents actes d’avaluació i en els documents oficials de l’alumne/a que corresponguin.

6. Retorn de l’alumnat al centre d’ESO de procedència

En el moment que es consideri la possibilitat de retorn de l’alumne/a al centre, s’instrumentarà el procediment següent:

L'equip de seguiment del pla individualitzat de l'alumne/a comunica a les direccions del centre educatiu i de la UEC, respectivament, que l’alumne/a ja pot incorporar-se plenament al centre educatiu i els lliura l’últim informe de seguiment i l’avaluació corresponent.

El director/a del centre educatiu comunica als pares i a la Inspecció el retorn del seu fill/a i alumne/a, respectivament.

La Inspecció ho comunica a la direcció dels serveis territorials i, a la ciutat de Barcelona, a la gerència del Consorci d’Educació perquè en quedi constància.



2.- Escolaritat compartida entre centre ordinari i centre d'educació especial

L’escolaritat compartida requereix la coordinació entre els professionals dels centres que atendran l’alumne/a. A fi de garantir la coherència i la complementarietat de les actuacions cal que, abans de l’inici de curs, els professionals d’ambdós centres que participin en l’atenció educativa a l’alumne/a, conjuntament amb l’EAP, concretin l’atenció que es donarà a l’alumne/a en un pla individualitzat --prioritats educatives, emplaçaments en què es duran a terme i criteris per al seguiment i l’avaluació-- i es facin els ajustaments horaris que correspongui.

Per fer el seguiment de l’evolució de l’alumne/a i del pla individualitzat, i introduir si escau modificacions en l’atenció educativa, es crearà una comissió integrada, almenys, per un professional de cada centre i el professional de l’EAP corresponent. El coordinador/a del pla individualitzat serà un/a mestre/a o un/a professor/a del centre on l’alumne/a està matriculat. El professorat i els professionals d’ambdós centres que atenguin l’alumne/a aportaran a l’equip docent informació sobre la seva evolució i els seus aprenentatges.



Recursos




Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada