4 de juliol del 2013

Vot particular de CCOOEducació sobre el projecte de "decret de plantilles i provisió de llocs docents"


El Consell Escolar aprova dictàmens sobre decrets o propostes legislatives que fa el Govern. Però en cap cas NO APROVA les normes ni els decrets: les estudia i fa propostes per a la millora.

El dictamen aprovat sobre el mal anomenat "decret de plantilles" recull propostes que han estat de consens i que millorarien el decret en cas de ser incorporades per l’administració que és qui té l'última paraula.

Malgrat això, CCOO hem presentat un vot particular perquè considerem que les recomanacions haurien d’haver estat també altres.

Un vot particular expressa opinions que no han esta recollides al dictamen, però que es vol fer arribar com a tals a l’administració.

VOT PARTICULAR  que presenta CCOO al Dictamen 5/2013 sobre el projecte de "decret de plantilles i provisió de llocs docents":

Consideracions sobre el projecte de “Decret de plantilles i provisió de llocs docents”

Considerem que no és un decret de plantilles ja que no estableix quines són les plantilles mínimes dels centres, i sí de provisió de llocs de treball.

El text actual del decret no és aplicable en la seva totalitat, ja que es necessita de la regulació de l’avaluació del professorat, de les zones educatives i de la formació i la promoció professional.

Amb la LOMCE en tramitació, ofereix dubtes sobre la seva viabilitat en el curt termini, tot i que LEC i LOMCE comparteixen la cessió de la gestió a les direccions dels centres. Per evitar confusions, el text hauria d’eliminar tots els preceptes que depenen de decrets futurs, o com a mínim establir un calendari.

Per fer possibles projectes propis, n’hi hauria prou amb dues formes de provisió (ordinària per garantir igualtat i pluralitat i específica per fer projecte i diversitat) l'esborrany complica la gestió dels centres diversifiquen amb excés les formes de provisió. La desitjable simplificació burocràtica no es fa efectiva amb aquest decret, al contrari introdueix  més burocràcia.


Resulta preocupant les qüestions següents:

  • La direcció només respon davant l’administració, la qual té tot el poder pressupostari.
  • No hi ha contrapoders en els assumptes laborals davant la direcció, cosa que no passa davant del Departament. Quin és ara el paper i la dimensió de la Representació Legal dels Treballadors?
  • El Consell Escolar no visa el projecte de plantilla per assegurar la correspondència amb el projecte educatiu del centre.
  • No hi ha graus de descentralització: no s’usen les zones educatives que preveu la LEC. Entre el director i el Departament no hi ha òrgans de presa de decisió. 

La provisió de places en l’educació pública ha d’equilibrar  coherència i pluralitat, igualtat i diversitat, per això cal que la major part de les places siguin de provisió ordinària, i que es reservi una part (20-25%) per a una provisió específica per concurs de mèrits, i amb requeriments addicionals.

No són necessàries més modalitats de provisió. Qualsevol requeriment no ordinari pot ser proposat en un concurs de mèrits específic. Amb les minses possibilitats formatives actuals, altra cosa seria discriminatòria i inútil per al conjunt del sistema. 

Cal també arbitrar un model de provisió que incorpori la formació per al projecte de centre, tant per a personal funcionari com interí o substitut. Donar un període de prova de tres mesos al personal de nova incorporació sense donar mitjans de formació no és raonable. I que d’aquest període de prova se’n pugui desprendre l’expulsió de la borsa, tampoc no és acceptable en una professió de tant alts requeriments.
 
El problema del dret a defensa col·lectiva. 

Les decisions sobre personal de la direcció, en la provisió, assignació de funcions, de complements salarials, de remoció en el lloc de treball, d’avaluació del període de prova... no tenen establerta contrapart de la Representació Legal dels Treballadors. Cal resoldre aquesta qüestió. Seria difícilment comprensible que el Departament hagi de contrastar totes les seves decisions amb la mesa sectorial de negociació, i que, en canvi, els directors no tinguin cap control per part sindical amb capacitat per decidir sobre qüestions laborals.


Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada