22 d’abril del 2013

El #MUCE en defensa de l'educació pública: Ni LOMCE ni retallades!


LA COMUNITAT EDUCATIVA DE CATALUNYA EN DEFENSA DE L’EDUCACIÓ PÚBLICA: NI LOMCE, NI RETALLADES



Les entitats i organitzacions del Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) i moviments i plataformes en defensa de l’educació, ens dirigim  a la ciutadania per demanar ajuda, compromís i col·laboració per defensar  l’educació pública, front les polítiques que l’amenacen.

El principal objectiu del Marc Unitari de la Comunitat Educativa - MUCE és vetllar i  defensar l’educació pública i la seva qualitat, perquè  estimem l’escola pública, perquè estem fermament convençuts i convençudes que l’educació pública és un dels pilars fonamentals en una societat democràtica i que cal defensar-lo col·lectivament i amb fermesa.

Per això rebutgem absolutament tant les polítiques de retallades a l’Educació,  com la normativa que vol desplegar la LOMCE. Perquè el Sr. Ministre Wert i la Sra. Consellera Rigau han iniciat un camí perillós de destrucció del sistema educatiu del país, amb la LOMCE i les retallades de professorat, de recursos, beques, tancaments d’aules i centres... estan aprofitant el moment actual per retornar-nos a un model d’escola transmissor on les pràctiques que afavoreixen l’aprenentatge per descobriment i les que estan amatents a la diversitat cultural i social present a les escoles, es trobaran amb greus dificultats.

L’amenaça de retallar més l’educació en els propers pressuposts de la Generalitat de Catalunya, afegint a la suma de les anteriors retallades, suposarà  un decrement de l’oferta educativa pública i la seva qualitat, situant a Catalunya  com a capdavantera en retallar recursos a l’educació pública.

Alhora ens preocupa i alarma el desplegament de la LOMCE. Considerem que l’avantprojecte de la LOMCE, lluny de millorar el funcionament de l’escola pública, posa en qüestió valors fonamentals i és contrari a l’esperit i les formes de l’educació pública i de l’escola catalana, perquè:

        La LOMCE posa en qüestió la universalitat del dret a l’educació rebaixant la responsabilitat dels poders públics perquè aquest dret sigui  garantit. otros agentes, públicos y privados, que desarrollan funciones de regulación, de financiación o de prestación…”
        El talent individual i col·lectiu és el resultat de l’educació, no una qualitat innata i inamovible. La missió del sistema educatiu no només és reconèixer diferències d’origen i “encauzarlas en distintas trayectorias”, sinó compensar-les mitjançat una bona educació per fer efectiva la igualtat d’oportunitats en la vida adulta.
        L’educació implica un compromís ètic amb la societat i amb la convivència democràtica. Defensem l’educació en els valors comuns d’una societat democràtica, un currículum laic en l’educació bàsica.  La diferenciació escolar de l’alumnat que cursa religió i el que cursa una assignatura alternativa i l’eliminació d’una formació comuna en els valors de ciutadania no són mesures adequades per al conreu de l’esperit crític ni de la solidaritat democràtica.
        La segregació escolar opera contra l’educació, la construcció de coneixement i la cohesió social.  La LOMCE promou la segregació escolar de l’alumnat per nivell adquisitiu, amb la promoció del mercat educatiu i de polítiques de competitivitat entre escoles. Promovent la segregació per sexe, per religió, per rendiment escolar... i també, mitjançat una normativa d’admissió d’alumnes que dóna potestat a les direccions dels centres per seleccionar l’alumnat.
        La corresponsabilitat és un factor d’èxit en l’educació. Cal tota una tribu per educar un infant. Per això és imprescindible la capacitat de fer projecte educatiu concret a cada centre o grup de centres, amb la implicació de la comunitat educativa. La LOMCE ignora les directives europees, usurpa competències al govern de Catalunya, anul·la la capacitat d’intervenció dels municipis, desconsidera la intervenció dels agents socials i minimitza la participació de la comunitat educativa.
        L’escola catalana i la immersió lingüística han estat una política de consens a Catalunya i un factor d’integració per a la ciutadania catalana de qualsevol origen. La societat catalana no ha de permetre la fractura social ni la pèrdua cultural que l’aplicació de la LOMCE suposaria, en permetre escoles amb llengües vehiculars diferents, o en reduir el pes de la llengua i la cultura catalanes en el sistema educatiu. En aquest sentit es basen les avaluacions mitjançant proves externes amb efectes sobre la promoció i la selecció de l’alumnat.
        La millora de la qualitat de l’educació pública s’aconsegueix mitjançant un esforç col·lectiu i continu basat en el coneixement de les ciències de l’educació, en la investigació i en la innovació pedagògica.  És inacceptable la selecció i la classificació de les matèries del currículum, els plantejaments organitzatius i de gestió, l’errònia concepció d’autonomia de centres...  La LOMCE no avança ni en la formació docent,  ni en la promoció de la investigació, ni la transferència de coneixement ni la innovació. Al contrari, la LOMCE s’ufana de basar-se en el “sentido común” del ministre Wert.

El MUCE des de fa molts anys hem posat tot l’esforç en la defensa d’una educació pública i de qualitat, i davant d’aquest desmantellament al que ens estan abocant les retallades i la LOMCE, perquè si ens ho proposem podem, per això  hem de respondre amb la unitat i força de tota la comunitat Educativa, per això proposem:

        Als professionals de l’educació, a les famílies, estudiants i ciutadania a expressar col·lectivament el nostre rebuig a les retallades i la LOMCE, durant la setmana de lluita del 22 al 28 d’abril, participant en les tancades a centres, amb pancartes i debats, accentuant la diada de St. Jordi reivindicativa, i assistint massivament a la columna groga de l’educació a la manifestació de diumenge 28 d’abril a Barcelona.
        Reclamem al Parlament de Catalunya que, fent ús dels instruments democràtics que disposa, s’oposi a la LOMCE i actuï per evitar la seva implantació a Catalunya. I rebutgi aprovar uns pressuposts que proposin més retallades en Educació.
        Als grups polítiques que tenen també representació al Congrés i al Senat de l’Estat Espanyol que s’oposin a totes les mesures de la LOMCE contràries a l’educació pública i a l’escola catalana.


  • Donar suport a la vaga de l’Educació del 9 de maig, convocada pels sindicats docents i d’estudiants de Catalunya.





La FAPAC posa a la vostra disposició aquests cartells perquè els pugueu utilitzar i en feu difusió:


SETMANA DE LLUITA PER L’EDUCACIÓ PÚBLICA DE CATALUNYA, del 22 al 28 d’abril


  • El 23 d’abril#23ASantJordiGroc organitzar un Sant Jordi reivindicatiu, amb roses grogues.


Fer roses grogues amb paper per penjar i per portar a la manifestació.
Penjar banderoles i samarretes grogues als balcons, escoles...









El 25 d’abril, promoure tancades en centres, espais públics...; amb l’organització de debats, actes diversos..., per localitats i amb àmplia difusió i ressò mediàtic. 



#25APrenElTeuCentre


A les 21h: Cassolada a les portes dels centres



-


El 28 d’abril, diumenge. Manifestació a Barcelona que confluirà amb Sanitat. A les 11:30, al Pg. de Gràcia/Aragó. Baixarem fins a la plaça de Catalunya on confluirem amb altres columnes dels servies públics. Tots junts marxarem fins al Parlament.    




  • El 9 de maig dijous. VAGA GENERAL D’EDUCACIÓ contra la LOMCE i contra les retallades, a nivell de tot l'estat, amb una manifestació. Amb el suport del MUCE.







Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada