Benvolguts senyors
del
Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu,
Sóc Pilar
Garcia Benlloch, funcionària de carrera amb plaça a l'institut Pere
Barnils de Centelles. Treballo amb reducció de 1/2 jornada cobrant el
50%, faig classe
de matemàtiques a 4t d'ESO i el
curs
passat vaig participar
voluntàriament
com a aplicadora, no correctora, en les primeres proves "externes"
d'avaluació diagnòstica
de 4t d'ESO.
Vaig acceptar
participar en aquestes proves
perquè m'ho va proposar el director del meu institut i
jo era l'única professora de matemàtiques amb plaça al
centre que feia classe a 4t d'ESO. El meu compromís amb el centre i
el
fet que la meva participació com a correctora era la que minimitzava l’impacte de
la falta d’un professor sobre
els
alumnes, va fer
que acceptés. La meva participació va suposar una modificació en el meu horari que va requerir
hores extres de cangur
i hores de menjador
dels
meus tres fills.
No vaig rebre
cap compensació econòmica i
tampoc la reclamo.
Al departament de matemàtiques
vam decidir, potser
equivocadament, repartir
fotocòpies als
cent alumnes de quart de les proves de mostra que el
Departament d’Ensenyament havia penjat a internet. Vam dedicar alguna
sessió de classe a la seva correcció.
Per
tant aquestes proves
van tenir un
cost
en hores de classe i
en
fotocòpies pel
centre, al menys des
de l'assignatura de matemàtiques. Pel que fa als
resultats de matemàtiques, no
van aportar res que no sabéssim ja, a grans trets que els apartats on l'alumnat fluixeja més és
en
geometria i
en estadística.
Vull manifestar
el meu desacord amb la realització de les proves
d’avaluació
diagnòstica
de quart d’ESO en un moment en què als centres escolars patim
fortes retallades en recursos
materials i humans.
La informació que proporcionen aquestes proves és només complementària a
la que ja obtenim als
centres en el nostre funcionament habitual i suposa un
cost
afegit que crec
que
tots hauríem de conèixer.
Per això m’agradaria saber:
- quin cost
global van tenir aquestes proves el curs passat?
- quin cost
global tindran les d’aquest
curs?
- com
es
desglossaran
el
675000 euros que inicialment s’han
pressupostat?
- quin organisme o empresa s'encarrega de la seva elaboració?
- quin organisme o empresa elabora els informes dels resultats?
- quina és la titularitat dels organismes i empreses que participen en
l’elaboració
de
les proves, inclosa la impressió i en el tractament dels resultats?
- s'ha demanat l'opinió al professorat
que van participar en el procés
sobre la necessitat de fer aquestes proves en
època de restriccions, ara que
s'està retallant tant d'altres serveis molt més bàsics, com en material,
en cobrir les baixes dels professors malalts, o creant classes entre el professorat...?
Retallar en recursos humans
i materials
en
educació té un impacte directe
sobre l’alumnat, en primera instància, i a llarg termini sobre tota la societat.
A
qui
afectaria el fet que no es fessin les
proves diagnòstiques mentre dura la situació actual de dèficit i
retallades? De moment les proves són només informatives
i la seva superació no determina l’obtenció del títol
de
graduat en ESO.
No qüestiono el
treball per
competències, ja sé que aquesta és
la línia que des del
Departament d’Ensenyament es vol imposar per
lluitar contra el fracàs
escolar, és trist trobar-te amb ex-alumnes d’ESO que són incapaços d’omplir un formulari...
Però el debat sobre si treballar només les
competències bàsiques és
el que hem de fer a l’educació obligatòria no és
el que jo vull tractar aquí. Aquest és un debat més ampli i requereix més
reflexió.
Només
vull
manifestar que, en aquest moment, aquesta despesa en proves és del
tot
innecessària.
M’agradaria obtenir una resposta a les meves preguntes...
Moltes gràcies
per la seva atenció.
Pilar
Garcia Benlloch
Centelles, 13 de febrer
de 2013