Manifest unitari del professorat interí, substitut i aturat de l'ensenyament públic
Volem denunciar públicament
la degradació sistemàtica que està patint l’educació pública de Catalunya a
causa d’unes polítiques d’austeritat injustes i inútils que tenen com a
objectiu encobert el desmantellament dels serveis públics, aquells que han de
garantir unes condicions de vida dignes per a tota la ciutadania,
independentment de la seva condició social o econòmica.
La retallada acumulada en
educació, en els 2 últims pressupostos de la Generalitat, és del 13,57%, la més
alta de totes les comunitats de l’Estat Espanyol. El compromís del president
Mas a l’inici del seu mandat de preservar l’educació de les retallades està
molt lluny de la realitat manifestada en els pressupostos. L’educació no és la
seva prioritat.
La derivació dels
pressupostos en educació cap a d'altres prioritats polítiques en els darrers
anys, ha portat els treballadors i treballadores de l’educació pública a una
situació de precarietat laboral insostenible i ha comportat una davallada en
els recursos i en la qualitat de l’educació que, malgrat es gestiona eficaçment
i no és responsable de la crisi, suporta una part molt significativa de les
retallades imposades pels governs.
Juntament amb l’alumnat, les
famílies i altres professionals de l’educació, el professorat, i especialment
els interins i substituts, hem estat víctimes directes d’aquestes polítiques
perverses. Sotmesos a una espiral de precarització que sembla no tenir límit,
volem reivindicar-nos com a treballadors/es, però també com a professionals,
perquè el professorat és un dels garants fonamentals de la qualitat en
l’educació pública i als nostres centres educatius no en sobra cap, de docent.
En conseqüència, volem recuperar els nostres llocs de feina i unes condicions
de treball adequades que permetin l’exercici de la professió amb dignitat i amb
la qualitat que es mereix la ciutadania de Catalunya.
Per què s’ha degradat la
qualitat de l’ensenyament públic?
1.- Perquè l'Administració
ha eliminat llocs de treball d'interines i d'interins que eren necessaris. El curs vinent no es
contractaran els 1.500 professors /es necessaris ni es reposaran els 1.400
llocs de treball que deixaran vacants els docents que es jubilen, això implica
un total de 2.900 docents menys, amb un increment de matrícula de 15.000
alumnes. És literalment impossible mantenir l’estàndard de qualitat en
l’atenció educativa si molts menys professors i professores han d’atendre molts
més alumnes. Resulta inadmissible que l’administració faci creure a la
ciutadania que pot combatre el fracàs escolar en aquest context.
2.- Perquè el Departament
d'Ensenyament ha reduït mesures i serveis de suport fonamentals: s’ha reduït gairebé el 50%
els recursos destinats a beques de menjador, llibres i material escolar, s’ha
perdut personal de serveis educatius, auxiliars, vetlladores, aules d’acollida,
hores de suport ... La conseqüència directa és que molts alumnes deixaran de
rebre l’atenció especialitzada o els recursos que necessiten, allò que
garanteix la igualtat en l’accés a l’educació i fa possible la cohesió social.
Això farà inviable la consolidació de l’educació inclusiva al nostre país i
generarà una desatenció als alumnes amb necessitats educatives especials iuna
nova pèrdua d’ocupació d’especialistes i professionals de suport d’enorme
vàlua.
3.- Perquè el Govern de la
Generalitat ha disminuït els pressupostos que han de finançar les necessitats
dels centres : En
aquests moments ja s’han deixat d’invertir a tot l’Estat més de 4.500 milions
d’euros, que s’han reduït dels pressupostos educació. Tenim el mateix
pressupost que al 2007, tot i tenir 100.000 alumnes més. S’han retirat, per
exemple, les subvencions a AMPAs, que permetien mantenir activitat extraescolar
de qualitat a preus assequibles.
4.- Perquè l'Administració
ha encarit i ha limitat l’accés a ensenyaments fonamentals per a la societat i que han
de ser suficients i gratuïts: No només s’ha reduït 61% el pressupost destinat a
les escoles bressol municipals, també s’han incrementat desorbitadament les
taxes universitàries, s’ha reduït el nombre de beques, i s’ha posat preu a
l’accés a la formació professional quan les taxes d’atur del jovent superen el
50%.
5.- Perquè el Departament
d'Ensenyament ha empitjorat de forma generalitzada les condicions en què s’ha
de treballar als centres: l’augment de la jornada lectiva del professorat i del nombre d’alumnes per
aula compromet seriosament el temps i la qualitat de l’atenció que es pot
dedicar a cada alumne/a i, per tant, un tractament adequat de la diversitat o
d’atenció individualitzada, reduint les possibilitats d’èxit escolar. A més, en
cas d’absència del professorat, els centres no podran garantir una atenció
adequada perquè no disposaran del personal necessari per substituir-los abans
de 15 dies. Només això suposa una pèrdua d’uns 1.500 llocs de treball ocupats
fins ara per interines i interins! Aquestes mesures, juntament amb la manca de
reposició del personal que es jubila, són la causa principal de la pèrdua de
llocs de treball.
6.- Perquè el Departament d'Ensenyament ha vulnerat sistemàticament els acords laborals que garantien uns condicions de treball dignes per als professionals: Aquesta administració s’ha caracteritzat per una menysteniment absolut de la negociació col·lectiva i un incompliment sistemàtic de les condicions de treball pactades, destruint, en qüestió de mesos, més de 30 anys d’esforç social i sindical per dignificar una educació pública de qualitat. Els/les professionals han patit retallades salarials que han rebaixat el seu poder adquisitiu en més del 25%, han perdut la gran majoria dels beneficis socials que tenien, han de fer molta més feina amb molts menys recursos, amb un increment sostingut de la càrrega de treball que té conseqüències directes sobre la qualitat de la seva feina. Les interines i interins, el col·lectiu més precaritzat de l’educació, patim doblement aquesta situació ja que tenim les mateixes obligacions i, alhora, la inestabilitat laboral i la pèrdua de drets com ara el cobrament del mes de juliol, o l’equiparació en temps i sou a la resta del professorat.
Què demanem?:
Una educació pública i de
qualitat per a tothom.
En tant que ciutadania,
creiem fermament que existeixen alternatives de fiançament que poden evitar les
retallades dels serveis públics i emplacem tota la comunitat educativa que
exigeixi els governants el compliment de la seva obligació, que és cercar-les i
aplicar-les. En conseqüència, exigim que deixin d’utilitzar la crisi per
espoliar l’escola pública i que retornin, amb caràcter immediat, el que és
legítimament de tots els ciutadans i ciutadanes de Catalunya.
Denunciem la greu
irresponsabilitat que està cometent el govern aplicant aquestes mesures, doncs
és evident que s’ha volgut ignorar l’impacte i el greuge real que poden tenir
en l’educació d’aquell alumnat que les haurà de patir i que rebrà una
pitjor educació que la que han rebut anteriors generacions. Aquest Departament
menysprea clarament el paper que juguem les interines i els interins per
garantir la qualitat docent els centres educatius.
Treball suficient i digne. En tant que professionals,
el professorat interí, substitut i aturat de l’educació pública reivindiquem la
negociació col·lectiva amb els nostres representants legals com a l’instrument
legítim per regular les nostres condicions de treball i com a eina de defensa dels
nostres interessos. Reclamem l’acompliment dels acords sobre condicions de
treball del professorat, pactats i signats amb els nostres representants
legals.
Exigim:
- El finançament adequat i suficient de l’educació
pública en tots els nivells i etapes educatives com a política econòmica i
social prioritària de país.
- La paralització de les mesures que impliquen
l’augment de les ràtios i, per tant, la massificació de les nostres aules.
- La restitució dels llocs de treball eliminats i
la readmissió de tot el personal interí i substitut que ha
estat acomiadat. Per als centres educatius, la possibilitat de disposar
d’aquest professorat és el factor més determinant a l’hora de marcar la
diferència entre una atenció de qualitat i una deficitària. L’educació
pública ens necessita a tots i totes, no en sobrem ninguna ni ningú.
- La convocatòria de l’oferta pública d’ocupació
adequada per atendre les necessitats del sistema, començant per el compliment
de la pactada amb els nostres representants legals al 2007 (2000 places
pendents de convocar previstes per al 2011).
- La substitució del professorat absent des del
primer dia, per garantir un seguiment i una atenció adequades de
l’alumnat.
- El dret de qualsevol docent a treballar i a
cobrar la jornada sencera, sense la imposició de reduccions arbitràries i
discriminatòries que empitjoren les seves condicions de treball.
- La recuperació del nostre poder adquisitiu.
- La recuperació del nivell protecció per incapacitat
temporal.
- La reposició dels drets i les condicions de
treball pactades amb els nostres represetants legals al 2005:
- El dret a cobrar el mes de juliol si s’han treballat 6 mesos durant el curs
escolar.
- El dret a cobrar el primer estadi docent amb 6 anys de serveis prestats.
- Jornades lectives que permetin una atenció adequada de l’alumnat.
Paralització de les mesures que impliquen un augment de la jornada lectiva del
professorat per sobre de les 23 hores (primària) o les 18 hores (secundària).
PER UNA EDUCACIÓ PÚBLICA DE QUALITAT I EL
MANTENIMENT DE TOTS ELS LLOCS DE TREBALL, SIGNA!
AMB EL SUPORT:
Per una
educació pública de qualitat i el manteniment de tots els llocs de treball.