Avisa que les retallades impossibiliten exercir el seu càrrec «amb unes mínimes garanties de qualitat»
Font: Nació digital
La Junta de Directors de Secundària del Vallès Oriental-Maresme es planteja dimitir en bloc perquè entén que les últimes mesures imposades per la conselleria d'Ensenyament "ens impossibilitaran exercir el nostre càrrec amb unes mínimes garanties de qualitat". Dimecres a la tarda, a Granollers, els directors de secundària de la comarca llegiran un manifest que reclama una reunió urgent amb la consellera d'Educació, Irene Rigau; la retirada de la mesura de l'increment de ràtios "indiscriminada" a les escoles; la retirada de la mesura que proposa que els substituts només realitzin les hores lectives del titular i percentatge de la resta d'hores; i un canvi en la forma com es prenen les decisions que tenen un impacte a l'aula, "consultant-nos prèviament a la seva aplicació i tenint-nos el respecte i la consideració que mereixem com a coneixedors directes de la realitat educativa als centres de Catalunya".
La Junta de Directors de Secundària adverteixen que les darreres mesures econòmiques proposades per aplicar al curs 2012-13, sobretot pel que fa a les ràtios i a la cobertura de baixes (substitucions a partir del desè dia i no cobertura de les hores de tutoria, guàrdies i coordinacions), "no ens garanteixen els mínims de qualitat educativa indispensables que es marquen a l'Estatut d'Autonomia". A més, destaquen que el departament d'Ensenyament s'hauria d'ajustar al requisit d'una ocupació d'1,5 metres quadrats per persona com a màxim dins l'aula, "tal i com s'indica en el Reial Decret 314/2006 on s'estableixen els requisits de seguretat que han de reunir les instal·lacions docents". La Junta de Directors sentencia que aquesta mesura suposa una "massificació de les aules", i vulnera "la salut dels menors i posa en perill la bona convivència per manca d’espai vital on desenvolupar-se harmònicament".
Els directors també avisen que aquest augment de ràtio té com a conseqüència directa la pèrdua de persones de les diferents plantilles dels centres i, per tant, "minva considerablement la possibilitat de poder desenvolupar els diferents projectes educatius", i obliga a "prescindir de projectes de diversificació curricular". El manifest conclou que la no cobertura de les baixes fins al desè dia lectiu té com a conseqüència directa la desatenció de les matèries del currículum i les hores marcades per a cadascuna de les quals que marca el propi departament.
Carta de la Junta de Directors de secundària del Maresme Vallés Oriental
PETICIONS DELS DIRECTORS DE SECUNDÀRIA A LA CONSELLERA
A l’atenció del Director del
STMVO,
Reunits en sessió extraordinària i urgent la Junta de
Directors/es de Secundària del Maresme
Vallès Oriental, com a representants oficials de llurs
instituts i en virtut de les funcions que ens
adjudiquen la LEC en l’article 142, punt 4, així com el
Decret de direccions 155/2010 de 2 de
novembre en el seu article 4/ 4.1 i article 5/ 5.2 on
s’especifica clarament que les direccions
dels centres tenen, entre d’altres, la funció de traslladar
a l’Administració educativa les
aspiracions i necessitats dels centres i formular-li les
propostes que siguin pertinents així com
vehicular al centre els objectius i prioritats de
l’Administració i acollint-nos a l’article 29 (Dret de
participació) en el seu punt 5, del capítol II de l’Estatut
d’Autonomia/2006 on s’expressa que “totes
les persones tenen dret a dirigir peticions i formular
queixes a les institucions i l’Administració
de la Generalitat, en matèries de les competències
respectives” , per la qual cosa davant el senyor
Sr. Josep Vicent Garcia-Caurín, Director del Servei
Terrritorial Maresme Vallès Oriental, com millor
escaigui :
1. Que som els màxims responsables dels nostres centres
davant l’alumnat, les seves
famílies i el personal docent i d’administració així com de
tot allò que transcendeix del centre
a l’entorn més immediat (municipal i autonòmic) i que això
comporta el compromís de vetllar
pel compliment del marc legal que ens regeix: la LEC, el
Decret d’Autonomia de Centres, el
Decret de Direccions, l’Estatut d’Autonomia i la Constitució
Espanyola, textos que estan en
coherència amb la Carta Internacional de Drets Humans del 1976.
2. Que som conscients de la greu situació econòmica actual, del
dèficit que en recursos i
serveis públics està generant i de les dificultats
organitzatives i de gestió que això implica
tot i que la Llei d’Educació en el seu article 197.1
especifica clarament que “ la gestió dels
recursos econòmics del sistema educatiu es regeix pel
principi de planificació econòmica” i
en l’article 197.2 afegeix que “ el Departament ha
d’elaborar un pla econòmic que permeti
els objectius d’equitat i excel•lència del Servei d’Educació
de Catalunya” i en el punt 197.3
diu que “La Generalitat ha de dotar el sistema educatiu dels
recursos econòmics necessaris
per a garantir la suficiència econòmica derivada de la
gratuïtat dels ensenyaments”
3. Que amb tot i la necessària racionalització dels recursos
disponibles, la nostra prioritat,
com a responsables directes dels centres educatius, continua
essent la bona formació del
nostre alumnat i la millora irrenunciable dels bons
resultats educatius en coherència
amb l’objectiu prioritari que entenem és del Departament
d’Ensenyament el qual viu en
coherència amb la màxima aspiració de qualitat educativa de
la societat catalana que
s’indica en el preàmbul de la Llei d’Educació de 2009.
4. Que amb aquesta finalitat hem impulsat i liderat els
nostres projectes educatius amb cura,
il•lusió i perseverança i ens hem adequat, fins al moment, a
totes i cadascuna de les
mesures econòmiques proposades pel Departament d’Ensenyament,
tot i haver-nos estat
comunicades amb precipitació i sense consulta prèvia fins al
punt d’assabentar-nos-en
abans pels mitjans de comunicació que per la pròpia
Administració fet que vulnera l’article 4
del Decret de direccions en el seu punt 2 on es diu que “Les
direccions dels centres públics
han de rebre informació dels diferents sectors de la
comunitat educativa del seu centre i
dels altres òrgans i serveis de l’Administració educativa, amb
la finalitat de disposar de la
informació suficient del seu centre i de la zona educativa
per a l’exercici eficient i eficaç
de les seves funcions”. Posem per exemple la urgència i
obligatorietat en l’aplicació de la
mesura de retallada del 15% del personal PAS interí, de les
mesures de no cobertura de les
substitucions fins al setè dia i, fins i tot, de
l’allargament del termini de matriculació (sense
coneixement de la inspecció i de la direcció) sense
respectar el propi termini marcat per
l’Administració, així com el retard en la recepció del nou
decret de l’ESO i el document amb
els criteris per a la confecció de les plantilles.
5. Que les darreres mesures econòmiques proposades per
aplicar al curs 2012-13, sobretot
pel que fa a les ràtios i a la cobertura de baixes (substitucions
a partir del desè dia i
no cobertura de les hores de tutoria, guàrdies i
coordinacions), no ens garanteixen els
mínims de qualitat educativa indispensables que es marquen a
l’Estatut d’Autonomia en
el seu capítol I, article 21 on s’expressa que “totes les
persones tenen dret a una educació
de qualitat i a accedir-hi en condicions d’igualtat. La
Generalitat de Catalunya ha d’establir
un model que garanteixi aquests drets”.
6. Que en el cas de l’increment de ràtio del 20 % d’alumnes
a les aules de secundària
obligatòria i postobligatòria de forma indiscriminada s’empara
en el paràgraf “Quan, per
limitacions de despesa pública, la Llei de pressupostos
generals de l’Estat no autoritzi la
incorporació de personal de nou ingrés mitjançant oferta
d’ocupació pública o estableixi,
amb caràcter bàsic, una tasca de reposició d’efectius
inferior al 50%, les administracions
educatives poden ampliar fins un 20% el nombre màxim
d’alumnes que estableix
l’article 157.1.a de la llei orgànica de 3 de maig (30
alumnes a l’ESO i 35 alumnes al BAT)
del Reial Decret-Llei 14/2012 de 20 d’abril i aquest
paràgraf només obre la possibilitat però
no obliga ni ho eleva a norma i, per tant, el Departament
s’hauria d’ajustar al requisit d’una
ocupació de 1’5 metres quadrats per persona com a màxim dins
l’aula, tal i com s’indica
en el Reial Decret 314/2006 on s’estableixen els requisits
de seguretat que han de reunir les
instal•lacions docents.
7. Que la conseqüència directa d’aquesta mesura és una
massificació de les aules que
vulnera, fins i tot, la salut dels menors, posa en perill la
bona convivència per manca d’espai
vital on desenvolupar-se harmònicament i, a més, entra en
profunda contradicció amb
l’article 40 del capítol V de l’Estatut d’Autonomia on
s’especifica que “En totes les mesures
portades a terme pels poders públics l’interès superior de
l’infant ha d’esser prioritari” i
també amb l’article 44 on diu “Els poders públics han de
garantir la qualitat del sistema
d’ensenyament i han d’impulsar una formació humana, científica
i tècnica de l’alumnat
basada en els valors socials d’igualtat, solidaritat, llibertat,
pluralisme, responsabilitat cívica i
els altres que fonamenten la convivència democràtica”
8. Que aquest augment de ràtio té com a conseqüència directa
la pèrdua de persones de
les diferents plantilles dels centres i, per tant, minva
considerablement la possibilitat de
poder desenvolupar elsdiferents ProjectesEducatius, sobretot
en el seu apartat pedagògic
i d’organització interna, dins l’Autonomia de Centres, per a
d’atenció a la diversitat,
tant necessari i de llei. Novament, aquesta mesura entra en
contradicció amb l’Estatut
d’Autonomia en el seu article 21.7 on diu “Les persones amb
NEE tenen dret a rebre el
suport necessari que els permeti accedir al sistema educatiu,
d’acord amb el que estableixin
les lleis” .
9. Que, en aquest sentit, la Lleid’Educació, en el seu
preàmbul diu que “Entre els objectius
prioritaris de la Llei destaca l’objectiu que els centres
que presten el Servei d’Educació
de Catalunya adeqüin llur acció educativa per atendre la
diversitat i les necessitats
educatives específiques, promoguin la inclusió dels alumnes
i s’adaptin millor a llur entorn
socioeconòmic.(…) Per això la Llei dota d’autonomia els
centres educatius. I és evident que
amb aules de 35 a 45 alumnes els drets dels menors
especificats en l’article 21 del capítol
II de la LEC, seran vulnerats, sobretot “el dret a rebre una
educació integral i de qualitat
i el dret a rebre una educació que n’estimuli les capacitats,
en tingui en compte el ritme
d’aprenentatge i n’incentivi i en valori l’esforç i el
rendiment”.
10.Que amb la pèrdua de plantilla els centres hauran de
prescindir de projectes de
diversificació curricular, peces claus per a garantir l’èxit
educatiu i la inclusió en el
sistema educatiu de molts alumnes amb NEE que tenen una
eficàcia demostrada en els
darrers 15 anys, les dades objectives dels quals han obert
la porta a la millora de molts
centres en situacions d’entorn socioeconòmic desafavorit, tornant
a vulnerar l’esperit de la
Llei.
11.Que moltes d’aquestes mesures d’atenció a la diversitat
es vehiculen per mitjà dels
acords de coresponsabilitat entre els centres i
l’Administració Educativa, en el marc dels
Plans d’Autonomia , centres PAC i PAC-PROA i altres Programes
de Qualitat que, amb
els seus recursos addicionals ens han permès la contractació
de Personal d’Atenció
especialitzada (AEE) i TIS, entre d’altres i, per tant, l’estat
d’incertesa en referència a la
continuïtat d’aquests contractes signats contradiu l’article
12 del decret d’Autonomia
de centres i en trenca el compromís en el seu punt 5 on
se’ns diu que “En els acords de
coresponsabilitat, l’Administració educativa es compromet a
facilitar recursos addicionals
o mitjans necessaris per a l’aplicació del pla. El centre es
compromet a aplicar el pla
d’actuacions i a retre comptes a la comunitat escolar i a
l’Administració educativa de
l’assoliment dels objectius, en els termes establerts a
l’acord”. Així doncs, si els recursos
addicionals no ens arriben el compromís de millora
esdevindria només unilateral del centre a
l’Administració eliminant la part de coresponsabilitat que
ens marca el decret.
12.Que aquest sentiment d’unilateralitat pel que fa a la
consecució dels compromisos
s’agreuja per l’acció l’implacable del sistema d’avaluació
de centres que ens imposa
l’Agència d’Avaluació i Prospectiva (art. 57 del decret
d’Autonomia) a partir de la qual tots
els centres amb Plans d’Autonomia han de retre comptes de
forma anual i continuada, tot
això sense oblidar també que hem d’atendre la gestió i
organització de diferents proves
d’avaluació com les proves d’avaluació diagnòstica de 3r
d’ESO, les de competències
bàsiques de 4t d’ESO amb la finalitat d’obtenir dades
objectives per a la planificació
d’activitats que comportin la millora dels resultats
educatius que, en molts dels casos
no podrem aplicar per manca de recursos humans i econòmics
amb la qual cosa hi ha una
clara disfunció i desequilibri entre els esmentats acords de
coresponsabilitat.
13. Que la no cobertura de les baixes fins al desè dia
lectiu (com a mínim, tenint en compta a
partir de quin dia és la baixa i quan són els nomenaments
poden, ser fins a 15 dies lectius)
té com a conseqüència directa la desatenció de les matèries
del currículum i les hores
marcades per a cadascuna de les quals que marca el propi
Departament.
14.Que la mesura de no cobrir les hores de tutoria ni les de
coordinacions ni les de
guàrdia, en els supòsits de baixa, condiciona, sobretot en
el supòsit de baixa per
maternitat, les decisions del director i del seu equip
directiu a l’hora d’organitzar el
curs vinent i establir els càrrecs anteriorment esmentats, fet
que vulnera i perjudica
seriosament el dret de les dones establert en l’article 19, del
capítol I, epígraf 1 i 2 de
l’Estatut d’Autonomia on s’exposa que “Totes les dones tenen
dret a participar en condicions
d’igualtat d’oportunitats amb els homes en tots els àmbits
públics i privats” i en el seu article
41 del capítol V on es diu que “Els poders públics han de
garantir el compliment del principi
d’igualtat d’oportunitats entre els homes i les dones en
l’accés a l’ocupació, en la formació,
en la promoció professional, en les condicions de treball, inclosa
la retribució, i en totes les
altres situacions, i també han de garantir que les dones no
siguin discriminades a causa
d’embaràs o maternitat.”
15.Que davant d’aquesta greu situació d’infracció reiterada
dels drets establerts a l’Estatut
i a la Llei d’Educació, com a col•lectiu responsable i
compromès que som, ens estem
plantejant la dimissió en bloc dels nostres càrrecs per
entendre que les darreres
mesures imposades per la conselleria d’Ensenyament ens
impossibilitaran exercir el nostre
càrrec amb unes mínimes garanties de qualitat.
Per tot l’exposat anteriorment,
A. Una reunió urgent amb la Consellera d’Educació, Sra. Irene
Rigau i el Secretari de
Polítiques Educatives, Sr. Lluís Font, per tal de tenir tota
la informació de primera mà i així
poder expressar les nostres propostes.
B. La retirada de la mesura de l’increment de ràtios
indiscriminada.
C. La retirada de la mesura que proposa que els substituts
només realitzin les hores lectives
del titular i percentatge de la resta d’hores.
D. Un canvi en la forma com es prenen les decisions que
tenen un impacte a l’aula, de forma
irreparable, consultant-nos prèviament a la seva aplicació i
tenint-nos el respecte i la
consideració que mereixem com a coneixedors directes de la
realitat educativa als centres
de Catalunya a dia d’avui.
Signat a Mataró a 14 de juny de 2012.
Junta de Directors/es del Maresme Vallès Oriental, els
representants a la Junta Territorial Maresme
Font (+)
Relacionats:
Del bloc de Miquelindignat:
Directors de secundària i Departament d'ensenyament: un diàleg impossible.
Junta de directors de secundària es planten per un ensenyament de qualitat
Directors de Rubí i Castellbisbal en contra de les retallade