Imatges de l'acte:
MUCE avalua la consellera d'Ensenyament, Irene Rigau
20 de juny 2012
El Marc
Unitari de la Comunitat Educativa de Catalunya (MUCE) ens hem reunit avui
en Junta d’Avaluació per procedir a avaluar la consellera d’Ensenyament del Govern
de la Generalitat de Catalunya, l’Honorable Consellera Irene Rigau.
Aquesta
Junta d’Avaluació, la més amplia i col·lectiva de Catalunya, i on participen
tots els àmbits de la comunitat educativa, serà molt respectuosa amb els
criteris d’avaluació, fonamentant-se principalment en els valors i objectius que
han de ser presents en l’exercici responsable d'una tan alta autoritat educativa,
més encara en la situació de greu crisi en què vivim.
També es
tindrà en compte l’especial rellevància d’una responsabilitat com aquesta en
relació als efectes que tindrà en un futur per a la ciutadania de Catalunya, en
el seu benestar i progrés individual i col·lectiu. Serem tan rigorosos en el
judici com responsables.
Procedim a
relatar el programa d’objectius i continguts desitjables, en un seguiment
satisfactori d’aquest curs, i les evidències al respecte de l’alumna avaluada.
L’escola
pública ha de ser un instrument de cohesió social i d’igualtat
d’oportunitats
i què ha
fet la consellera?
· Tanca
escoles que funcionen bé i elimina línies públiques sense tenir en compte
l'equilibri de l'oferta de les dues xarxes mantingudes amb fons públics.
· Escanya l’escola
pública mentre manté el finançament públic a escoles d’elit que separen nens i
nenes.
· Impulsa
polítiques segregadores . Es donen punts per haver tingut els pares
escolaritzats en el centre de demanda.
L’educació
és un dret no és una oportunitat per fer negoci
I què ha
fet la consellera?
· Només
explica números, sembla una comptable.
· La
planificació de l'oferta la fa escoltant primer els interessos de la patronal
de l'escola privada i completant després des de la pública.
· Voluntat
clara de privatitzar el serveis complementaris i d’anar a gestions indirectes
privades, amb criteris d’empresa i no de servei públic.
Les
famílies han d’implicar-se activament en l’educació dels seus fills i filles,
cal un model d’escola pública participativa
i què ha
fet la consellera?
· Suprimir
totalment les ajudes i subvencions a les AMPA , i també a les associacions d’estudiants
L’escola
ha de ser un espai inclusiu on tots els nens i nenes rebin una atenció
adequada, i on tothom se senti atès des de les seves característiques singulars
com a persona.
I què ha
fet la consellera?
· Segueix
tancant aules d’acollida i reduint personal de suport (NEE)
El 0-3
és una etapa fonamental en l’educació dels nostres infants
I què ha
fet la consellera?
· Reduir el
60% l’aportació pública a bresso l. L’aportació per nen queda en 875 € per nen.
· Canvia el “model
Barcelona” , referent de qualitat pedagògic i de gestió
Catalunya
va decidir que el 6% del PIB havia d’anar a educació
I què ha
fet la consellera?
· El
pressupost d’educació s’ha reduït un 13,5% menys, 722 milions menys en el
període 2010-2012.
· El que
falta ho han de posar les famílies.
· A la
formació professional el curs vinent nova taxa : 360€ alumne/any, PQPI en perill.
· El mateix
pressupost que al 2007 , tot i tenir 100.000 alumnes més.
L’educació
és un dret, cap nen o nena no pot ser privat d’ell si la família no té
capacitat econòmica suficient, hem d’ajudar a qui no pugui
I què ha
fet la consellera?
· 20 milions
d’euros menys per beques de menjador i transport escolars .
· Reducció
de beques d’estudis , dels 51 milions € del 2010 a 11 milions € el 2012.
Els
nostres infants i joves mereixen i tenen dret a un ensenyament
públic de qualitat
I què ha
fet la consellera?
· Tot i l’augment
d’alumnat, disminueixen els professionals.
· Incrementa
ràtios, més alumnes per aula.
· Posar més
difícil el cobriment de les baixes , com a mínim 10 dies per cobrir una baixa
per malaltia d’un mestre.
· Abandona a
la seva sort projectes d’innovació pedagògica, èxit escolar, noves tecnologies,
projecte PROA, foment de l’esport, intercanvi d’estudiants...
Els mestres
han de ser valorats i recolzats en la funció docent que exerceixen
I què fa
la consellera?
· Augmenta
la càrrega docent en detriment de la dedicació a tasques de coordinació i
millora pedagògica.
· Redueix
dràsticament els recursos destinats a formació del professorat.
· Les seves
mesures fan difícil l’atenció individualitzada, l’atenció a la diversitat, les
tutories individualitzades i els reforços en matèries instrumentals.
Els
infants, joves, mestres i resta de professionals han de poder aprendre i ensenyar
en el marc d’uns espais dignes
I què ha
fet la consellera?
· Aturar per
complet la licitació per a noves construccions, inclús ha paralitzat obres ja
decidides i encara no començades. Ralentitza inversions per a reforma d’edificis.
No es compromet a dir quan mestres i alumnes deixaran les actuals escoles en
barracons.
· Reducció
del pressupost de manteniment i funcionament corrent dels centres.
Les
escoles de música i dansa són el primer esglaó del
sistema educatiu
musical i
la base de la nostra cultura musical
i què ha
fet la consellera?
· Incompleix
les obligacions de cofinançament de la Generalitat que ha reduït la seva
aportació en un 62% i posa en risc seriós la xarxa d’escoles municipals de
música i dansa de Catalunya.
EN AQUEST
MOMENT LA JUNTA D’AVALUACIÓ COMUNICARÀ ALS
PRESENTS
EL RESULTAT DE L’AVALUACIÓ A LA CONSELLERA IRENE
RIGAU I
PROCEDIRÀ AL LLIURAMENT DEL BUTLLETÍ DE NOTES,
REGISTRANT
AQUEST BUTLLETÍ EN EL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT.
Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE)
Associació d’Estudiants Progressistes (AEP) - Associació de Joves
Estudiants de Catalunya (AJEC) - Associació de Mestres Rosa Sensat (AMRS) -
Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària (FAPAES) -
Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (FAPAC) -
Federació d’Ensenyament de CCOO - Federació d’Ensenyament de CGT - Federació
de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya (FMRPC) - FETE-UGT
- Sindicat d’Estudiants (SE) - Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans
(SEPC) - USTE-STEs (IAC)