Valoracions i propostes de CCOOEducació respecte el decret de plantilles(+)
El
passat 11 de juny es va realitzar una nova reunió de la Mesa sectorial
per a negociar el projecte de l'anomenat "decret de plantilles i de
provisió". Tot i que l'Administració volia donar per acabada les
sessions de negociació, s'ha aconseguit una nova sessió.
El treball
dels sindicats ha anat dirigit a fer propostes que puguin contribuir a
treure i rebaixar la "toxicitat" del projecte.
Ara com ara, i a falta de la darrera sessió de negociació, no es preveu cap acord. Com sabeu, des del primer moment, CCOO l'ha condicionat al compliment d'acords que CCOO havia signat, i que ara l'Administració incompleix o ha retallat:
- La cobertura de les substitucions al 100% de salari i jornada i des del primer dia.
- La creació de les places docents necessàries per poder atendre l'increment de matrícula.
- La cobertura de les places ordinàries pel requisit d'especialitat i en el cas d'interins i substituts, mitjançant l'ordre de prelació de les respectives borses.
Altres materials per a la reflexió i el debat:
- El llarg camí de la desresponsabilització de l'Administració en la gestió dels centres públics
- CCOO sobre la gestió de centres. Equilibri entre els objectius individuals i col·lectius de l’educació
Proposta
|
Justificació
|
Desenvolupar el concurs específic.
Ens manifestem en contra de
desenvolupar en aquest moment el concurs especial.
|
El concurs específic pot atendre
també als requeriments necessaris per formar part de l’equip directiu.
La LEC dóna potestat al govern per
desplegar o no el concurs especial.
Art
99.2. El govern pot establir un sistema de provisió de llocs de
treball i de direcció de caràcter extraordinari, tal com determina l’article
124.
|
No reduir la plantilla dels centres
aquest curs.
|
Ja portem massa reduccions, i els
centres no tenen els mitjans per atendre correctament la diversitat, les
optatives, etc.
El Departament retalla de manera
simultània (un altre 25% la dotació per a despesa comuna?).
No té sentit fer un decret de
PROVISIÓ, si no hi ha places proveir.
|
Cobertura de substitucions al 100%
|
La reducció de les substitucions
causa el major problema de gestió als centres en aquest moment.
|
ZER manteniment amb la màxima dotació
possible
|
Cal mantenir les ZER el millor
dotades possible són la base del manteniment de la població a les zones
rurals, i el més reeixit model
d’escola pública.
|
Proposta
|
Justificació
|
El Decret s’ha d’anomenar de PROVISIÓ
|
No determina criteris per a la
composició de les plantilles i el seu nombre. No modifica acords vigents de
CCOO: Acord de 1995, de 2005, rurals, FP, adults...
|
Les places ordinàries han de ser
cobertes amb requisits d’especialitat, no poden tenir requisits específics
|
Simplificar la gestió
|
Les places amb requeriments
específics no poden suposar en aquest moment més d’un 20-25% de la plantilla
i han de ser cobertes en condicions de mèrit, capacitat, publicitat i
transparència.
|
Garantir la pluralitat
La falta de formació
Les característiques constitucionals
del treball en la funció pública
|
El nomenament del professorat interí
i substitut ha de ser ordinari per a places ordinàries i específic per a
places específiques
|
Manteniment del funcionament de la
borsa per a la provisió ordinaria.
Per a les places específiques,
seleccionar de la borsa la primera persona que compleixi les condicions
|
La definició de les places
específiques ha de respondre al projecte educatiu del centre i ser aprovada
pel consell escolar.
|
La LEC ho permet.
Art.
91.4. El projecte educatiu ha de contenir, com a mínim, els elements
següents:
a)
L’aplicació dels criteris
d’organització pedagògica, les prioritats i els plantejaments educatius , els
procediments d’inclusió i altres actuacions que caracteritzen el centre.
d) Els criteris que defineixen l’estructura
organitzativa pròpia.
|
Desenvolupament de les zones
educatives i de la figura de l’administrador en cada zona, que podria
coordinar, descentralitzar i realitzar la interlocució amb la RLT.
També en centres específics que ho
requereixin
|
LEC Art 140. Administració dels centres.
El Departament ha
de determinar els centres i les agrupacions de centres que poden disposar
d’administradors, als quals correspon assistir la direcció en la gestió
administrativa i econòmica del centre i donar-li suport en l’exercici de les
funcions corresponents. Correspon al Departament la competència sobre la provisió
d’aquestes places.
La càrrega de gestió és excessiva per
a la direcció. Veure com els centres privats tenen dues figures (director
pedagògic i titular)
La descentralització és desitjable
també per a l’eficiència del propi Departament
|
Les decisions sobre personal del
director/a del centre han de ser comunicades i negociades amb els representants legals dels treballadors (RLT)
|
Legislació laboral, que a la LEC
sembla existir només per als centres privats.
No és suficient la garantia del
recurs (individual), sinó que s’ha de reconèixer el dret a defensa
col·lectiva
|
Cal preveure, de manera associada a
la provisió, una formació d’entrada (reconeguda i acreditable) al centre per
a tot el personal, que permeti
incorporar-se al projecte del centre i a l’especificitat de la plaça assignada
|
JA està al Art 6.2 Decret Autonomia
Reconeixement per qui la imparteix i
per qui la rep.
Seria una justificació per a
confirmacions en el centre, per exemple.
|
Eliminar remoció del lloc de treball
per avaluació negativa.
|
No correspon a aquest decret la
“remoció del lloc de treball per avaluació negativa”, ja que no s’ha
desenvolupat cap normativa sobre avaluació del professorat.
Cal derivar a règim disciplinari, o a
protocols de salut laboral
|
No poden ser obligatòries les
activitats complementàries i extraescolars per a tot el professorat
|
No s’està parlant de sortides per
desenvolupar la matèria del currículum.
La jornada no és modificable, i les
funcions, tampoc. Són condicions fonamentals del treball.
|
Els llocs de direcció i gestió
tindran atribuïdes de manera ordinària funcions de docència directa
|
Està redactat “poden tenir”
L’administració pot autoritzar casos
en què no s’imparteixi docència, però la normalitat està en la seva atribució docent.
|
Cal negociar els procediments
d’amortització de llocs de treball i nova adjudicació
|
Són previsibles a causa dels canvis
demogràfics i dels canvis de currículum
|
Dret preferent per a víctimes de
violència de gènere o d’assetjament
|
Veure si podem millorar redactat EBEP
|
Llocs d’especial dificultat. Cal
especificar i negociar el catàleg.
|
|
Mèrits a tenir en compte: afegir
investigació, recerca, innovació
|
|
Eliminar de la redacció tots els
preceptes que depenen de decrets futurs
|
Temes relacionats