Valoracions i propostes de CCOOEducació respecte el decret de plantilles(+)
El
passat 11 de juny es va realitzar una nova reunió de la Mesa sectorial
per a negociar el projecte de l'anomenat "decret de plantilles i de
provisió". Tot i que l'Administració volia donar per acabada les
sessions de negociació, s'ha aconseguit una nova sessió.
El treball
dels sindicats ha anat dirigit a fer propostes que puguin contribuir a
treure i rebaixar la "toxicitat" del projecte.
Ara com ara, i a falta de la darrera sessió de negociació, no es preveu cap acord. Com sabeu, des del primer moment, CCOO l'ha condicionat al compliment d'acords que CCOO havia signat, i que ara l'Administració incompleix o ha retallat:
- La cobertura de les substitucions al 100% de salari i jornada i des del primer dia.
- La creació de les places docents necessàries per poder atendre l'increment de matrícula.
- La cobertura de les places ordinàries pel requisit d'especialitat i en el cas d'interins i substituts, mitjançant l'ordre de prelació de les respectives borses.
Altres materials per a la reflexió i el debat:
- El llarg camí de la desresponsabilització de l'Administració en la gestió dels centres públics
- CCOO sobre la gestió de centres. Equilibri entre els objectius individuals i col·lectius de l’educació
- Propostes de CCOO
- Una constant al llarg de la tramitació de la LEC va ser buscar nous gestors per als centres públics.
Els conflictes són inevitables en qualsevol organització i cal acceptar la responsabilitat de fer gestionar-los per part de les direccions i l’administració, i dotar-nos de les eines necessàries per fer-ho. Des de CCOO vam insistir llavors i ho fem ara: no és raonable reformar tota la gestió de centres i la provisió de personal a partir d’un problema disciplinari i d’un altre de salut mental d’arrel laboral, i ens vam oferir a negociar per separat cada un dels problemes. Però no vam tenir capacitat per fer valdre la nostra posició, i la LEC va encomanar la provisió del personal a les direccions.
Constitució Espanyola
1978
|
Art. 27. 5.
Los poderes públicos
garantizan el derecho de todos a la educación, mediante una
programación general de la enseñanza,
con participación efectiva de todos los sectores afectados y la creación de centros docentes.
|
Estatut d’autonomia de Catalunya
2006
|
Art 21
Totes les persones tenen dret a una educació de qualitat i
a accedir-hi en condicions d'igualtat. La Generalitat ha d'establir un model educatiu d'interès públic que
garanteixi aquests drets.
|
Llei d’Educació de Catalunya
|
42.2. El Govern
de la Generalitat, (...) ha de regular
i sostenir el Servei d’Educació de Catalunya, que, conformat pels
centres públics i pels centres privats sostinguts amb fons públics, garanteix
a totes les persones l’accés a una educació de qualitat i en condicions
d’igualtat en els ensenyaments obligatoris i els declarats gratuïts.
Art 158. 1.
L’Administració educativa de la Generalitat
regula, planifica, ordena, supervisa i avalua el sistema educatiu.
158.2. El departament crea centres i autoritza privats
158.3. El departament dóna suport a projecte, vetlla per la participació
alumnat, proporciona plantilla, oferta adequada
|
LOMCE
2013
|
ART 2 bis, 1. A efectos de
esta ley orgánica, se entiende por Sistema Educativo Español el conjunto de
Administraciones educativas, profesionales de la educación y otros agentes,
públicos y privados, que desarrollan funciones de regulación, de financiación
o de prestación del servicio público de la educación en España, y los titulares
del derecho a la educación, así como el conjunto de relaciones, estructuras,
medidas y acciones que se implementan para prestarlo.
|
- No és un decret de plantilles (per exemple, no estableix quines són les plantilles mínimes dels centres), i sí de provisió de llocs de treball.
- El text actual del decret no és aplicable en la seva totalitat, ja que es necessita de la regulació de l’avaluació del professorat, de les zones educatives i de la formació i la promoció professional.
- Així mateix, amb la LOMCE en tramitació, ofereix dubtes sobre la seva viabilitat en el curt termini, tot i que LEC i LOMCE comparteixen la cessió de la gestió a les direccions dels centres. Per evitar confusions, el text hauria d’eliminar tots els preceptes que depenen de decrets futurs, o com a mínim calendaritzar-los.
- Tot i que, per fer possibles projectes propis, n’hi hauria prou amb dues formes de provisió (ordinària per garantir igualtat i pluralitat i específica per fer projecte i diversitat) l'esborrany complica la gestió dels centres amb les següents formes de provisió:
CONCURS DE TRASLLATS ESTATAL
|
El decret no en parla, però la LEC el reconeix, i assegura la
seva permanència.
|
CONCURS ORDINARI DE CATALUNYA
|
En el qual es participa a partir de l’especialitat, però on ja
algunes places poden tenir característiques específiques.
|
CONCURS ESPECÍFIC DE CATALUNYA
|
Fins al 50% de les places d’un centre podran acabar essent
específiques. El director farà la proposta d’especificitat a partir de
titulacions, experiència, requisits complementaris, adequació al projecte.
Tothom qui tingui els requisits, que seran públics, s’hi podrà presentar.
Algunes places poden ser només temporals, i ho decideix el
Departament.
|
CONCURS ESPECIAL DE CATALUNYA
|
Places restringides a membres de l’equip directiu. Quan cessin
en la seva funció tornaran a l’última definitiva.
|
Provisions provisionals
|
Similar a l’actualitat
|
Provisions interins ordinàries
|
Similar a l’actualitat. Estableix període de prova de 3 mesos.
|
Provisions interins i substituts per tria de la direcció
|
Els directors i directores tindran clau d’accés a la borsa i
triaran tres persones que hauran d’entrevistar i valorar per quedar-se’n amb
una de manera justificada.
|
És necessari observar que totes les provisions noves són més garantistes (permeten recurs) que les comissions de servei que són el procediment habitual actual per cobrir places “amb requeriments” (escola nova, equip directiu, projecte educatiu, diversitat).
També és necessari observar, no obstant, que no necessiten ser aprovades pel consell escolar ni tenen previsió de control sindical, cosa que considerem exigible.
El decret indica com cal publicar les plantilles en el DOGC (el procés burocràtic).
I també les REGLES DE POLIVALÈNCIA DISCIPLINAR.
Ens preocupen les qüestions següents
- La direcció només respon davant l’administració, la qual té tot el poder pressupostari
- No hi ha contrapoders en els assumptes laborals davant la direcció, cosa que no passa davant del Departament. Quin és ara el paper i la dimensió de la Representació Legal dels Treballadors?
- El Consell Escolar no visa el projecte de provisió de plantilla per assegurar la correspondència amb el projecte educatiu del centre
- No hi ha graus de descentralització: no s’usen els SSTT o les zones educatives que preveu la LEC. Entre el director i el Departament no hi ha òrgans de presa de decisió. Es parla de desconcentració.
- Temes relacionats
- Esborrany decret de plantilles: Un decret que NO és de plantilles. La prioritat és aturar les retallades de plantilles i cobrir les substitucions des del 1r dia (2 de maig de 2013)