11 de setembre del 2014

La PLATAFORMA PER L’INSTITUT A “GERMANETES” comença una campanya amb objectiu d’impulsar la creació d’un nou institut

Una delegació de la PLATAFORMA PER L’INSTITUT A “GERMANETES” es presentarà dilluns 15 de setembre, a les 10 del matí, davant de la seu del Consorci d’Educació de Barcelona, a la plaça d’Urquinaona.


La Plataforma pretén denunciar la manca de places públiques en aquests barris i que des de l’any 2006 l’ajuntament va cedir un solar a la Generalitat per a la construcció d’un institut al solar de “Germanetes” i aquesta encara no ha fet res.
Han decidit rellançar la mobilització per deixar clar que en aquests barris no comença el curs amb normalitat. I hem aprovat un Manifest (que s’adjunta) i a partir d’aquest dilluns faran la recollida de signatures. I el diumenge 5 d’octubre, en el marc de la Festa Major del barri del’Esquerra de l’Eixample, faran una massiva acció reivindicativa davant del solar (s’adjunta cartell de la Festa Major on destaca aquesta reivindicació).

VOLEM L´INSTITUT  AL BARRI, JA !

En aquest inici del curs escolar 2014-15 ens hem reunit representants de les dues Associacions de Veïnes i Veïns dels barris de l’Esquerra de l’Eixample i Sant Antoni, representants de les AMPA de les sis escoles públiques d’aquesta zona d’escolarització (Ferran Sunyer, Diputació, Joan Miró, Els Llorers, Auró i Mallorca), membres de la l’assemblea groga i del col·lectiu Recreant Cruïlles, i altres persones. Hem decidit constituir-nos en la PLATAFORMA PER L’INSTITUT A “GERMANETES” per endegar una campanya específica amb objectiu d’impulsar la creació d’un nou institut  a l’espai Germanetes.
Estem en una de les zones d’escolarització més poblades. Els barris de l’Esquerra de l’Eixample i Sant Antoni sumen 137.000 habitants, equivalent a la que podria ser la setena ciutat més gran de Catalunya en nombre d’habitants. Mentre municipis que no arriben als 100.000 habitants, com per exemple Girona, Sant Cugat del Vallès, Cornellà o Sant Boi de Llobregat, tenen normalment cinc  instituts, en aquests barris només en disposem de dos.
Tenim cada any prop de 1.000 nois i noies que han de començar l’ESO, però l’oferta pública dels dos INS existents no arriba ni a cobrir-ne la quarta part. Cada any, quan arriba el període anual de preinscripció, les famílies d’aquests barris amb infants en edat escolar depenen de la sort per accedir a la plaça que busquen i, per tant, no se’ls garanteix l’accés a l’educació pública. Malgrat els avenços aconseguits en èpoques anteriors, en aquesta zona encara hi té més centres l’església catòlica -sostinguts amb fons públics!-, que no pas la mateixa Generalitat de Catalunya. La poca oferta pública a tots els nivells educatius fa que moltes famílies s’hagin vist forçades a buscar alternatives en els centres concertats, tot i preferir l’opció de l’educació pública, o inscriure els seus fills i filles a centres fora del barri. Mentrestant, l’actual Consorci d’educació de Barcelona ha anat retardant els compromisos adquirits de la construcció de nous centres. 
La manca d’un tercer institut públic a la zona és ara ja indefugible: enguany hi ha un increment en l’alumnat de 6è de primària a les escoles públiques de la zona. El curs anterior es va informar a les AMPA que el setembre del 2015 el nou institut  iniciaria la seva activitat, encara que fos a través de l’habilitació d’uns barracons per escolaritzar els primers cursos d’ESO. Malgrat tot, el Regidor de l’Eixample, el Sr. Gerard Ardanuy, responsable dels afers educatius a l’ajuntament de Barcelona, justifica no tirar endavant amb aquest compromís per la manca de finançament. Malgrat ser conscients de les dificultats que ha comportat i comporta la complexa situació de recessió econòmica, creiem que els serveis públics, i en particular l’educació, han de ser-ne els últims perjudicats. En especial, si tenim en compte la recent aprovació de la renovació dels concerts a les escoles pretesament d’elit, amb finançament públic. Aquests centres concertats cobren altes quotes a les famílies, sense respectar la gratuïtat prevista a la llei, promouen  la selecció d’alumnat i en alguns casos tenen un ideari reaccionari.
Des de la Plataforma per l’institut a “Germanetes” creiem que el sistema educatiu ha de ser de tots i per a tots. Reclamem unes polítiques educatives que apostin per l’educació pública com un dels eixos vertebradors de la nostra societat. El dret a l’educació de tots els ciutadans, sense discriminacions de cap tipus, només és possible amb una sistema educatiu públic fort, que esdevingui un element clau per la cohesió social del nostre país. Per això cal garantir l’accés sense restriccions a l’educació pública a totes les famílies que així ho desitgin i cal fer polítiques actives per a conscienciar de la importància de tenir un sistema educatiu públic de qualitat.
Les persones sota signants recolzem la reclamació ciutadana al Consorci d’educació de Barcelona, per a què decideixi l’obertura del nou INS promès a “Germanetes”. Reclamem que es faci aquest mateix trimestre, abans no acabi l’any 2014 i mentre s’aproven els pressupostos del 2015. D’aquesta manera, també volem garantir que es prenguin mesures abans que les famílies no comencin a buscar on inscriure els seus fills i filles per fer l’ ESO el curs vinent. Estem decidits a capgirar una situació injusta on no tothom que ho vol té accés en aquests barris a l’escola pública! 






Formació professional Aturem la LOMCE Opinió Ens roben la paga! SOMescola
Imprescindibles de la Pública Imprescindibles de la Concertada Imprescindibles del Professorat interí i substitut Docents en lluita Projecte de llei de Racionalització i Sostenibilitat de l'Administració Local
Lleure educatiu en lluita! Educació Ajuntament Barcelona Accés a la borsa interins docents Web ensenyament públic Web treballadors concertada