-"Dimarts 9 de setembre m’han donat 1/3 de jornada, per
incorporar-me el 15 de setembre, ara bé demà ja aniré al centre a informar-me
de la feina que he de fer".
Aquest és el comentari d’una mestra substituta de Primària, que un curs més treballa en condicions precàries. Aquesta realitat afecta cada vegada més, a un creixent nombre de docents interins substituts, que són contractats, en el millor dels casos entre el primer dia d’inici lectiu de les classes i el 30 de juny.
Aquest és el comentari d’una mestra substituta de Primària, que un curs més treballa en condicions precàries. Aquesta realitat afecta cada vegada més, a un creixent nombre de docents interins substituts, que són contractats, en el millor dels casos entre el primer dia d’inici lectiu de les classes i el 30 de juny.
Aquest fet, és un
retret important que els Equips
Directius i els Centres fan al Departament d’Ensenyament en matèria de personal
en aquest inici de curs. Segons dades del centres hi ha un promig de més de 2 docents parcials i
precaris. Aquesta és una mesura que mostra clarament el menyspreu que el
Departament té cap les escoles i instituts en matèria de personal docent,
doncs, per una banda, no suposa un estalvi pressupostari significatiu, metre
que per una altra, entorpeix de manera molt important el bon funcionament del centre i una rebuda adequada dels alumnes el primer dia de curs.
A més d’aquesta dificultat, el nou curs es caracteritza
per una congelació de les plantilles que a la pràctica es tradueix en
disminució efectiva. És a dir el nombre nominal de docents es manté però el
nombre d’alumnat creix, per la qual cosa la desproporció docent/alumne
augmenta. Això provoca un increment de les ràtios escolars, fins a més de 25 a
primària, 30 a secundària i 35 a batxillerats o cicles. No prou amb això l’increment
de ràtios escolars provoca la dificultat d’atendre la diversitat pròpia del
nostre sistema d’educació per a tothom. La retallada de docents, impedeix
mantenir els desdoblaments horaris i els grups específics en funció del procés
d’aprenentatge.
També el caràcter inclusiu del nostre model escolar es
posa en perill, el personal docent i no
docent assignat a tasques específiques està també retallat en relació al
creixent nombre d’alumnat que requereix dels seus serveis. Els centres manifesten
que hi ha un nombre significativament superior d’alumnat que ha de ser atès per
vetlladors/es o ser integrat en un grup USEE, mentre que les hores de personal
de suport: Educació Especial i vetllador no augmenten i fins i tot tendeixen a disminuir.
I per acabar d’arrodonir el panorama es mante la retallada general, molt
important en personal PAS (especialment d’administració) que no s’ha recuperat,
tot i créixer aquest curs la quantitat d’alumnes atesos en les Escoles i
Instituts.
La senyora Consellera d’Ensenyament, CIU, ens segueix
dient que no hi ha prou diners, (la
Culpa Madrid), però el que no ens diu és que els centres educatius d’èlit,
continuen concertats amb diner públic. Que l’alumnat amb més dificultats tingui
menys recursos, aprofundeix una perillosa segregació educativa.
La LOMCE no arranjarà aquests problemes, aquesta nova
Llei Educativa està aprovada pel PP per entorpir encara més l’Educació Pública.
Llei que ja és vigent i s’està desenvolupant, entre altres mesures, amb la
supressió del caràcter decisori dels consells escolars, la implantació inicial a
1r,3r i 5è de Primària i la nova F.P. bàsica, i que el curs vinent, sinó ho
impedim, es generalitzarà.
Si la mestra substituta, com la majoria dels i les
docents contractats parcialment, aniran a treballar abans de l’inici del seu
nomenament, és per vocació i responsabilitat amb l’Educació. Si malgrat les
dificultats descrites, les direccions i els equips docents preparen el nou
curs, mantenint i millorant les experiències educatives, fent mans i mànigues
per suplir les retallades, és per l’esperit de servei públic que caracteritza
els nostres professionals de l’Escola Pública. Sort en tenim d’ells i elles. Per
això cal redoblar els esforços per defensar, reivindicar, mantenir la bona
qualitat educativa. CCOO hi estem compromeses, amb la col·laboració de docents,
mares, pares, alumnat i ciutadania que estimen l’Educació Pública, la de
tothom.
La Garriga, 10 de setembre de 2014
Quim Fornés
Salillas