- Resolució de 20 de juny de 2014 per la qual s’aproven els documents per a l’organització i la gestió dels centres per al curs 2014-2015
Principals novetats dels Documents per al curs 2014-2015
El Documents d'organització i gestió per al curs 2014-2015 incorporen totes les novetats legislatives i les orientacions que han de pemetre l'organització del centre, tant a nivell de gestió com d'aplicació del currículum.
Educació primària
Podeu consultar les indicacions específiques de 1r, 3r i 5è en l'espera de la publicació del decret d'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària del Govern de la Generalitat. Aquestes mesures transitòries, per tant, es limiten al curs 2014-2015 i han de permetre una organització eficaç dels centres, en l'exercici de la seva autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió dels recursos.
Consell escolar del centre
Es defineixen les funcions del Consell escolar, òrgan de participació de la comunitat escolar en el govern del centre, en l'aprovació del projecte educatiu i la resta de documents de gestió.
- Projecte educatiu del centre - Documents de gestió del centre
- Projecte educatiu del centre - Objectius prioritaris del sistema educatiu i projecte educatiu del centre
- Projecte educatiu del centre - Participació de la comunitat educativa
- Organització del centre - Organització de les llars d'infants
Programes de formació i inserció
Els nous Programes de formació i inserció substitueixen els PQPI. Els Documents d'organització expliquen com es desenvoluparan i quina en serà l'aplicació per al curs 2014-2015.
ESO
Matèries optatives a distància: s'amplia l'oferta a tercer curs de l’ESO i la matèria optativa específica de segona llengua estrangera, i a quart curs de l’ESO, les matèries optatives específiques d’informàtica i/o de segona llengua estrangera.
Servei comunitari: es faciliten als centres orientacions al respecte i s'oferirà formació oportuna, a través dels Centres de Recursos Pedagògics, tant als centres que vulguin desenvolupar aquest projecte com a les entitats col·laboradores corresponents.
Programa intensiu de millora (PIM): per als alumnes de primer i segon curs d'educació secundària obligatòria en centres públics.
Programes de diversificació curricular (PDC): incorpora alguns aspectes orientatius per als centres sobre l'organització, l'estructura i l'avaluació.
Unitats d'escolarització compartida (UEC): noves orientacions específiques sobre l'acció educativa que cal desenvolupar a les UEC.
Escolaritat compartida amb centres d’educació especial: l’educació secundària obligatòria per als alumnes que requereixin l’escolaritat compartida entre un centre ordinari i un centre d’educació especial ha de tenir en compte el que disposa el document L’educació bàsica als centres d’educació especial.
Plans Individualitzats (PI): incorpora algunes matisacions amb relació als criteris generals sobre els plans individualitzats (elaboració, seguiment i avaluació), especialment pel que fa als PI d'alumnes amb transtorns d'aprenentatge i d'alumnes amb altes capacitats.
Orientador del centre: s'especifiquen les funcions de l'orientador i es proposa una distribució de la dedicació lectiva.
- Currículum - Concreció i desenvolupament del currículum a l'ESO
- Currículum - Orientació i acció tutorial a l'ESO
Batxillerat
Plans individuals: puntualitzacions amb relació als PI dels alumnes de batxillerat amb transtorns d'aprenentatge i amb altes capacitats.
Avaluació: puntualització sobre la junta d'avaluació posterior a les proves extraordinàries de setembre, ja que si en aquesta sessió d’avaluació, a efectes de pas de curs o d’obtenció del títol de batxiller, es modifica la qualificació d’alguna matèria, caldrà l’acord de la majoria de dos terços dels membres presents a la sessió, tenint en compte que en la decisió sobre l’avaluació de cada alumne només hi han d’intervenir els professors de les matèries que hagi cursat l’alumne.
Lectures prescriptives: actualització de les lectures
Cicles de formació professional
Avaluació dels cicles formatius (LOE): el centre ha de mantenir a disposició de la Inspecció d'Educació els registres de l'avaluació continuada i la documentació que hagi contribuït a avaluar els diferents mòduls professionals i unitats formatives (enunciats de proves escrites, graelles d'observació i altres).
Convalidacions i correspondències d'estudis: les convalidacions per estudis de sistemes educatius estrangers no universitaris les resol el Departament d’Ensenyament. La sol·licitud la presenta la persona interessada a la Direcció General d’Atenció a la Comunitat Educativa.
Renúncia a la matrícula: es recullen els supòsits i les implicacions per a l'alumne en cas de renunciar a la matrícula.
Reclamacions motivades per les qualificacions: es descriu el procediment que cal seguir en el cas de reclamacions motivades per les qualificacions obtingudes i comunicades a l'alumne al final de cada crèdit.
Primer cicle d'educació infantil
L’esbarjo es considera una activitat integrada en l’horari lectiu i, per tant, ha de formar part també de la programació i s’ha de vetllar perquè s’hi respectin els principis del projecte educatiu.
- Currículum - Currículum del primer cicle de l’educació infantil
Segon cicle d'educació infantil
Els pares tenen la possibilitat d'optar per l'ensenyament de la religió en el segon cicle de l'educació infantil, tal com preveu la normativa.
Ensenyaments professionals d'arts plàstiques i disseny
Es concreta i es detalla l'obra final del cicle formatiu de grau mitjà i s'incopora el sistema europeu dels crèdits ECTS en els cicles formatius de grau superior LOE
Garantir la protecció de dades
En referència a les dades de caràcter personal es remarca l'obligatorietat de mantenir la seguretat per garantir la protecció de les dades, i la seva actualització.
Centres d'adults
S'afegeixen dos supòsits per a l'accés a l'educació d'adults i s'especifiquen els aspectes amb relació a l'avaluació dels ensenyaments corresponents a llengua catalana i castellana, a les llengües estrangeres i als ensenyaments d'informàtica i a la competència digital.
Més novetats
Coeducació i promoció de la igualtat de gènere: els centres han de promoure la igualtat d'oportunitats dels alumnes, incorporar la perspectiva de gènere a l'acció educativa, prevenir i gestionar comportaments i actituds discriminatòries per raó de gènere i, potenciar el reconeixement, la cooperació i el respecte mutu. Els centres han de designar una persona d'entre els membres per impulsar mesures educatives que fomentin la igualtat real i efectiva entre homes i dones.
- Projecte educatiu del centre - Convivència i clima esolar
Ensenyaments d'idiomes: novetats referents als certificats, d'assitència o assoliment, que emeten les EOI.
- Currículum - Currículum dels ensenyaments d'idiomes
Formació del professorat: la part presencial de les activitats de formació permanent es duran a terme dins l'horari laboral de no permanència al centre, llevat dels seminaris de coordinació d'equips directius, mestres d'educació especial i coordinadors TAC, així com els casos excepcionalment autoritzats per la direcció general que correspongui i de les formacions que responen a una convocatòria institucional.
- Gestió del centre- Formació del personal dels centres
Temps escolar: puntualitzacions amb relació a l’aprovació dels documents de centre que aborden la gestió del temps escolar.
- Organització del centre - Organització del temps escolar
Projecte educatiu de centre | Currículum | Organització del centre | Gestió del centre |
Avaluació de centre .pdf | Cicles de formació professional LOGSE i LOE. Cursos per a l’accés a grau mitjà i a grau superior .pdf | Organització de les llars d’infants.pdf | Actuacions del centre en diversos supòsits .pdf |
Convivència i clima escolar .pdf | Cicles esportius LOGSE i LOE .pdf | Organització del temps escolar .pdf | Aspectes específics amb relació als alumnes dels centres d’adults .pdf |
Documents de gestió del centre.pdf | Concreció i desenvolupament del currículum de l'educació infantil i primària .pdf | Òrgans unipersonals de direcció i de coordinació .pdf | Assegurances i assistència jurídica al personal .pdf |
El tractament i l'ús de les llengües al sistema educatiu. El projecte lingüístic .pdf | Concreció i desenvolupament del currículum del batxillerat .pdf | Personal d’administració i serveis i professionals d’atenció educativa.pdf | Formació del personal dels centres educatius .pdf |
Innovació pedagògica .pdf | Concreció i desenvolupament del currículum de l’ESO .pdf | Personal docent .pdf | Gestió del personal d’administració i serveis i dels professionals d’atenció educativa .pdf |
Objectius prioritaris del sistema educatiu i projecte educatiu de centre.pdf | Coordinació entre l'educació primària i l'educació secundària obligatòria.pdf | Gestió del personal de les llars d’infants .pdf | |
Participació de la comunitat educativa.pdf | Currículum del primer cicle de l’educació infantil .pdf | Gestió del personal docent .pdf | |
Tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement .pdf | Currículum dels ensenyaments d’idiomes .pdf | Gestió econòmica, acadèmica i administrativa del centre .pdf | |
Ensenyaments artístics superiors.pdf | Protecció de dades personals, ús d’imatges, propietat intel·lectual, Internet i correu electrònic .pdf | ||
Ensenyament de la religió .pdf | Recollida de dades a efectes estadístics .pdf | ||
Ensenyaments de dansa de grau professional .pdf | Seguretat i salut .pdf | ||
Ensenyaments de música de grau professional .pdf | Situacions específiques dels alumnes.pdf | ||
Ensenyaments en els centres d’adults.pdf | Ús social dels centres .pdf | ||
Ensenyaments professionals d’arts plàstiques i disseny: aspectes curriculars .pdf | |||
Formació professional dual .pdf | |||
L’educació bàsica als centres d’educació especial .pdf | |||
Orientació i acció tutorial a l’ESO.pdf | |||
Programacions i recursos didàctics.pdf | |||
Programes de formació i inserció:desenvolupament i aplicació.pdf | |||
Simultaneïtat d’estudis d’ESO o de batxillerat amb estudis de dansa.pdf | |||
Simultaneïtat d’estudis d’ESO o de batxillerat amb estudis de música.pdf |
Font: Departament